...

Het onderzoek komt uit Nederland. Daar deed klinisch farmacoloog David Brinkman van het VUmc in Amsterdam een doctoraatsthesis over de geneesmiddelenkennis van 900 eindejaarsstudenten arts/tandarts. Zij legden digitaal een proef af over hun geneesmiddelenkennis. Brinkman vond dat veel bijna afgestudeerde artsen niet goed in staat zijn om geneesmiddelen effectief en veilig voor te schrijven. "Zo hadden de studenten onvoldoende kennis over veel voorgeschreven medicatie. Ook maakten zij regelmatig fouten in geneesmiddelrecepten voor bekende ziektebeelden zoals longontsteking en hoge bloeddruk", vertelt Brinkman. Eén van de belangrijkste oorzaken voor het gebrek aan deskundigheid ligt bij de opleiding. Vaak is er onvoldoende aandacht voor klinische farmacologie en farmacotherapie. Brinkman: "Het onderwijs is bij de meeste opleidingen in Europa - zoals in Spanje, Frankrijk, Griekenland en Kroatië - nog erg traditioneel. Kennis wordt alleen verkregen uit hoorcolleges en zelfstudie uit boeken. We zagen dat studenten die meer praktijkgericht onderwijs volgden - zoals in Nederland, Engeland en Zweden - betere kennis en vaardigheden hadden dan studenten die traditioneel onderwijs volgden."Brinkman doet meerdere aanbevelingen om het onderwijs in Europa te moderniseren. Zo kunnen pas afgestudeerden bekwamer worden in het voorschrijven van geneesmiddelen. Brinkman: "Studenten moeten meer in de praktijk worden getraind. Dit kan met simulatie of echte patiënten onder begeleiding van ervaren artsen." Daarnaast vindt hij dat er een verplicht voorschrijfexamen moet komen voor alle Europese landen. Geneeskundestudenten in Europa moeten dit examen halen voordat zij hun voorschrijfbevoegdheid krijgen. Op deze manier hoopt Brinkman de kwaliteit en veiligheid van de patiëntenzorg te verbeteren.In Nederland schrijven studenten tijdens hun coschappen al medicijnen voor, onder supervisie van een ervaren arts. ,,Maar dat is niet standaard in Europa. 45 procent van de ondervraagden had nog nooit een medicijn voorgeschreven vlak voor het afstuderen, terwijl ze dat vanaf hun eerste werkdag vrijwel dagelijks doen."In Nederland zijn er steeds meer geneeskundeopleidingen waar studenten een examen moeten afleggen waarbij hun geneesmiddelenkennis wordt getoetst. Zo'n examen zou verplicht moeten worden gesteld voor alle Europese landen, adviseert Brinkman.www.vumc.nl