...

1,5 euro per minuut voor een simpel telefoontje en de ervaring leert dat sommige call centeroperatoren met één minuut lang niet genoeg hebben om het dorp van de patiënt te vinden, laat staan de apotheker van wacht. Dit klopt niet en we hebben eerder al aangegeven dat het (duur) betalend maken van een telefoonlijn misschien veilig is voor de apotheker en ontradend voor wie nachtelijk dringend een fopspeen nodig heeft of voor bandieten met slechte bedoelingen, maar niet patiëntvriendelijk is. Zeker niet voor de zwaksten in de maatschappij voor wie minstens 1,5 euro per telefoontje en vaak meer, een zeer asociale maatregel is.De prijs die aan de patiënt wordt aangerekend, zou de kostprijs zijn. Even tellen... 61.000 telefoontjes per maand. Dat zijn er 2.033 per dag of 184 per uur of 3 telefoontjes per minuut. Daar heb je inderdaad wel wat personeel voor nodig. Maar met een minimale vergoeding van 91.500 euro per maand (als we ervan uitgaan dat elk telefoontje maar één minuut duurt maar we weten dat dit een heel serieuze onderschatting is) moet een mens - of beter: een call centrum - toch al iets kunnen doen, neen? Zeker omdat de kosten voor het opbellen zelf met de huidige telefooncontracten tijdens de daluren vrijwel altijd gratis zijn. Als dat dus de kostprijs zou zijn, dan moet daarover kunnen onderhandeld worden...Maar minister Maggie De Block heeft de parlementaire vraag daarrond gelukkig niet afgescheept of - zoals we dat in de politiek zo vaak horen - gezegd dat 'na een proefperiode de hele zaak zal geëvalueerd worden'. Om er vervolgens eeuwenlang over te zwijgen. Neen, ze zal onderzoeken of de melding op internet mogelijk is. Leuk voor wie internet heeft... maar dus onvoldoende. Maar ze zal ook kijken of de apothekers hun karretje niet aan dat gratis nummer 1733 kunnen haken. Dat klinkt al veel beter.Weten wie de hulpverlener van wacht is, is geen luxe. En dat die hulpverlener van wacht systemen wil inbouwen om misbruik van die wachtdienst te vermijden en zichzelf ook te beveiligen, is niet meer dan normaal. Alleen mag de patiënt die écht een beroep moet doen op een wachtdienst, daar niet de dupe van zijn. Met het huidige systeem is hij dat wel en enkele maanden na de ingebruikstelling is het gelukkig al duidelijk dat de patiënt hier het gelag betaalt...