...

Bachi werd amper vier jaar geleden opgericht en met René Van Reeth is het al aan zijn derde gedelegeerd bestuurder toe. Van Reeth is duidelijk geen tafelspringer, wel een man die precies weet waar hij naartoe wil. Rustig, standvastig en vooral vastbesloten. "Bachi is minstens even belangrijk als pharma.be en we staan voor de uitdaging hoe we onze organisatie op de kaart gaan brengen en profileren", zegt hij. "Onze sterkhouders zijn de consument/patiënt, de apothekers, het apotheekcircuit, de overheid en de artsen. Dat wij, niet alleen voor de OTC-middelen maar ook voor de gezondheidsproducten, zeer bewust de kaart trekken van de apothekers, moet duidelijk zijn. De discussie of OTC buiten de apotheek moet worden gebracht, is zelfs niet aan de orde." Op de kaart zetten "We moeten meehelpen om het geneesmiddel een beter imago te geven. Dat kunnen we alleen maar door rustig en zelfverzekerd Bachi op de kaart te zetten." Het is een nobele gedachte, maar geen eenvoudige opdracht. Er is immers pharma.be voor de voorschriftplichtige geneesmiddelen en Bachi voor de OTC. Het lijkt soms ook een eerder arbitraire scheiding: geneesmiddel is toch geneesmiddel, of het nu al dan niet voorgeschreven is? René Van Reeth wikt en weegt zijn woorden. "De scheiding tussen pharma.be en Bachi is betreurenswaardig", zegt hij. "Maar die scheiding heeft ook zijn voordelen. De belangen van OTC zouden lang niet zo goed verdedigd zijn als we de afgelopen jaren één geheel met pharma.be waren geweest. Mijn voorgangers hebben in de afgelopen jaren echt wel iets gepresteerd. Denken we maar aan het antitussiva-dossier. Toch moeten we ons de vraag stellen hoe we een gedegen gesprekspartner kunnen worden." Grotere rol De gedelegeerd bestuurder ziet voor de OTC-geneesmiddelen een nog grotere rol dan ze tot nog toe spelen. "OTC-geneesmiddelen zijn vaak goedkoper en zij drukken het geneesmiddelenbudget aangezien ze niet terugbetaald zijn. OTC zorgt ook voor minder werkverlet. Stel u voor dat iedereen die plotseling hoofdpijn krijgt eerst naar de dokter om een voorschrift moet: werkverlet, overbelasting van de al overbelaste huisartsen en een bijkomende kost voor de ziekteverzekering. Idem trouwens voor middelen zoals domperidon waar nu zoveel om te doen is. Ik kan die stelling vanzelfsprekend alleen maar onder een aantal heel strikte voorwaarden verdedigen: OTC kan die rol pas spelen als er goed, rationeel en wetenschappelijk mee wordt omgegaan. Gelukkig zien we toch wel dat jonge apothekers beter zijn opgeleid in goede farmaceutische begeleiding en dat ze die taak ook met veel verantwoordelijkheid willen opnemen." Strategisch plan De gedelegeerd bestuurder heeft zijn strategisch plan voor de volgende jaren al uitgetekend. "Er zijn drie grote strategische opties. We moeten het probleem van de regulatory aanpakken. De registratiedossiers voor OTC moeten gewoon sneller verwerkt worden. Vaak vloeit een OTC-geneesmiddel voort uit een voorschriftplichtig middel. In die gevallen moet het mogelijk zijn om vlotter op de markt te komen. De overgang tussen voorschriftplichtig en OTC moet ook veel sneller. Denken we bijvoorbeeld aan de vastatines. Dit is ook een beetje de schizofrene situatie met de scheiding Bachi/pharma.be. Vaak zien we voorschriftplichtige geneesmiddelen - die hier onder pharma.be vallen - in andere landen als OTC over de toog gaan, waardoor ze hier onder Bachi zouden vallen. Ook de branding van OTC moet eenvoudiger kunnen. Multinationale bedrijven moeten nu voor België soms een toegevoegde naam voor hun middel gaan verzinnen. Zeker bij OTC is dat belangrijk. Welke merk- namen van voorschriftplichtige geneesmiddelen van 20 jaar geleden bestaan nog? Bijna geen. Welke OTC-middelen van 20 jaar geleden zijn er nog op de markt? Immens veel. Daarin verschillen we net met de brands." Langetermijndenken René Van Reeth is nu 60 jaar. Zijn mandaat loopt drie jaar en kan verlengd worden. Iets waar de gedelegeerd bestuurder, gezien zijn plannen, nu al op rekent. "We moeten in langetermijndenken aan langetermijnprojecten werken", zegt hij. "Sterke fundamenten bouwen, visibiliteit en herkenbaarheid van de naam 'Bachi' organiseren... Strategische beslissingen nemen... Het lijkt wel een beetje oorlog voeren, maar dan met de scalpel. Al gaat de vergelijking met oorlog voeren eigenlijk niet op. Wij willen sereen maar met de goede accenten op ons doel afgaan..."