...

Toch was het gisteravond groot nieuws. Omega Pharma, het succesverhaal van Marc Coucke, zou in de etalage staan. De geruchten - of beter : de veronderstellingen - dat Coucke zijn bedrijf wel eens van de hand zou doen, zijn niet nieuw. Twee jaar geleden was er ook al zo'n opstoot. Omega Pharma ontstond 27 jaar geleden letterlijk in een garage van waaruit Coucke en een legervriend shampoo aan apothekers verkocht. Nu is Omega Pharma een speler op de OTC-markt waar niet omheen kan worden gekeken. Met een prijskaartje van 2,9 miljard euro een stevige brok om over te nemen. En toch ontkent Coucke dat er sprake is van overname en dat hij op dit moment in een snel veranderende business alleen maar pistes onderzoekt.Opportuniteiten Als zakenman met een neus voor opportuniteiten (die weliswaar niet altijd even succesvol waren) weet Coucke waarover hij het heeft. De OTC-markt is de laatste maanden inderdaad ontzettend in beweging en dat hij van die beweging gebruik zou willen maken om de positie van Omega Pharma nog te versterken, ligt voor de hand. Maar er is ook nog een andere mogelijkheid. Coucke heeft altijd gezegd dat hij - privé - schuldenloos de kaap van 50 jaar wil overschrijden. Iets wat moeilijk is, aangezien hij in 2012 samen met mede-aandeelhouder en investeringsmaatschappij Waterland, Omega Pharma van de beurs haalde en kort nadien voor 470 miljoen euro een geneesmiddelenportefeuille van GlaxoSmithKline overnam. Coucke gebruikte daarvoor ook eigen kapitaal. Als Coucke nu echter een segment van Omega Pharma in de etalage zou zetten, zou hij zijn belofte kunnen waarmaken. Voorlopig zijn het speculaties en Coucke reageert vanuit de Tour de France kort en ontkennend op het bericht van een eventuele verkoop.