...

De Japanse overheid had anders de media helemaal aan haar kant. De maatregel ging van kracht eind 2008, toen de Japanse overheid besloot dat de verkoop van geneesmiddelen op online basis niet toegelaten was. Net zoals in ons land was het belangrijkste argument dat het bij geneesmiddelenverkoop noodzakelijk is dat de apotheker rechtstreeks contact heeft met de patiënt. Door die maatregel werd de verkoop van middelen tegen verkoudheden, koorts en pijnstillers maar ook van haargroeimiddelen, plantentherapieën en zwangerschapstests online verboden. Vitaminesupplementen en mondwater mochten wel nog online aan de man worden gebracht. Belangenverenigingen Door die maatregel barstte de strijd echter los tussen twee belangenverenigingen: die van de apotheken en die van de onlineverkopers. De onlineverkopers haalden het (gekende) argument aan dat de directe verkoop geen garantie is op goede patiëntbegeleiding en dat zij ook online de patiënt konden informeren en volgen. Zo haalden ze aan dat online patiënten altijd eerst een gezondheids- enquête moesten invullen vooraleer ze iets kunnen bestellen. Een bestelling kan ook maar doorgaan als de patiënt een hokje heeft aangevinkt waarin hij stelt dat hij alle geneesmiddeleninformatie heeft gelezen. Hooggerechtshof De onlineverkopers gingen ook nog een stap verder en sleepten de overheid voor de rechter omdat die oneerlijke concurrentie en vrije handel in de hand zou werken. De onlineverkopers moesten in eerste aanleg het onderspit delven. Ze trokken echter naar het Hooggerechtshof en beroepten zich op de vrijheid in handel. Daar hebben zij nu hun gelijk gehaald.