...

De resultaten onthullen ons de tot nu toe onbekende kenmerken van de verschillende online shoppers. Zo onderkent Newpharma drie vrouwelijke klantenprofielen: Vrouwen tot 30 jaar die aan het begin van hun carrière staan en geen gezinsverplichtingen hebben: zij besteden veel zorg aan hun uiterlijk en bijna zeven op de tien heeft hobby's in de vrije tijd. Vrouwen vanaf 30 jaar die zorg voor een gezin dragen. Een op de twee doet hoofdzakelijk aankopen voor gezinsleden en een groot deel van de vrijetijdsbesteding gaat naar de kinderen.Als de professionele carrière op zijn einde loopt krijgt de persoonlijke verzorging weer meer aandacht. 83 procent van de vrouwen, ouder dan 55 jaar, houdt zich bezig met verschillende activiteiten. Waarom online shoppen? Het onderzoek toont aan dat de meeste vrouwen op het internet surfen om een aankoop te doen, maar ook dat 30 procent van de ondervraagde vrouwen het vooral gebruikt om de prijzen van de verschillende leveranciers te vergelijken. 10 procent van de vrouwen die de enquête invulden, neemt de tijd om productinformatie te bekijken, wat vereenvoudigd wordt doordat het online beschikbaar is. Dit stemt dus niet overeen met het beeld van de e-shopper die blindelings koopt.Redenen voor aankoop: Lage prijs 70,67% Mogelijkheid om op eender welk moment te bestellen 52,65% Gemak van bezorging aan huis of op kantoor 48,78% Ruimere productkeuze 26,73% Autonomie van de consument bij productkeuze 24,73% Uitgebreidere productinformatie beschikbaar 17,27% Sommige artikelen alleen online verkrijgbaar 0,08% Discretie bij aanschaf intieme producten 11,15% Toch is het niet enkel rozengeur en maneschijn. De ondervraagden hadden bedenkingen over het gebrek aan het advies van een deskundige (31%), twijfel aan de echtheid van de producten of het online betalen. Bijna 10% van de respondenten zou graag meer garanties willen ten aanzien van het gebruik van hun persoonlijke en medische gegevens. De voordelen van e-commerce worden getemperd wanneer er een apotheek is in de buurt van het werk of huis. Haar voornaamste aankopen De meest gekochte online producten zijn vitaminen en voedingssupplementen (61%), OTC-geneesmiddelen (52%), cosmetica (50%) en natuurgeneeskunde (40%)."Net als in de 'echte' apotheek is de vrouw de voornaamste koper bij online apotheken," concludeert Mike Vandenhooft, CEO van www.newpharma.be. "Het is al meermaals aangetoond dat vrouwen zich meer bekommeren om gezondheidsaspecten, meer investeren in eigen welzijn en uiterlijk en dat ze de rol van 'het geweten en bewaakster van de gezondheid' van het hele gezin spelen.