...

Op de vraag wat gezonde voeding is, antwoordden de consumenten door de officiële slogans aan te halen, namelijk "vijf stuks groenten en fruit per dag" of "een gevarieerde en evenwichtige voeding en een gezonde levensstijl". Dat blijkt uit de webenquête die dit voorjaar werd gehouden door Wagralim, de Waalse innovatiecluster van de agro-alimentaire sector. Duizend Belgen die verantwoordelijk zijn voor voedselaankopen hebben geantwoord (50% in Vlaanderen, 40% in Wallonië en 10% in Brussel). Wat gezonde producten betreft, werden groenten door 85% van de respondenten genoemd, gevolgd door fruit (73%), vis (21%), vlees (21%) en kip (13%). Een consument op de vier vermeldt water, 35% zuivelproducten, maar weinigen noemen graanproducten, peulvruchten en noten, die volgens de Hoge Gezondheidsraad nochtans tot de vijf belangrijkste voedingsgewoonten behoren. Voor twee van de drie respondenten is het belangrijk om gezond te eten, met name om een gezond gewicht te behouden, maar zij leggen minder een verband met preventieve aspecten, levensverwachting en versterking van het immuunsysteem, noch met hersenactiviteit, gemoedstoestand, stress, slaap en cognitieve functies. Voor consumenten is suikerreductie het belangrijkste criterium om een gezond product te kiezen (46%), gevolgd door vetreductie (34%) en zoutreductie (32%). Zij hechten ook veel belang aan de natuurlijkheid en de mate van verwerking van levensmiddelen: voor een op de vijf is biologisch of lokaal een doorslaggevend criterium en voor een kwart de vermelding van de Nutri-Score A of B. Het probleem is de hoge prijs, vooral van groenten en fruit, vis en biologische producten. Ook het gebrek aan tijd om te koken wordt vaak genoemd, evenals het gebrek aan informatie (voor 34%). Hoewel de consumenten vertrouwen hebben in hun eigen kennis en meer informatie krijgen uit tijdschriften of internet, wijzen ze ook op de moeilijkheden om hun weg te vinden in de massa informatie. Gezondheidswerkers (diëtisten, artsen, apothekers, enz.), gevolgd door wetenschappers en universiteitsprofessoren, behoren tot de meest geloofwaardige bronnen. Anderzijds zijn ze op hun hoede voor de boodschappen van voedingsbedrijven, influencers en mededelingen van overheidsinstanties. Van de instrumenten die worden gebruikt om de voedselkeuze te vergemakkelijken, wordt de Nutri-Score vrij goed ervaren (75%), evenals de voedingswaarden (58%) en de lijst van ingrediënten (52%). Hetzelfde geldt niet voor voedings-, gezondheids- of andere claims op de verpakking (geen additieven, enz.) en voor apps, die minder relevant worden geacht, behalve door de jongste consumenten. Vier op de vijf respondenten vinden dat ze de gezondheid kunnen verbeteren en de meerderheid denkt dat ze veilig en doeltreffend zijn. Dat geldt vooral voor vitaminen en mineralen (meer dan 86% vindt ze doeltreffend), gevolgd door essentiële vetzuren en probiotica. Waarom nemen mensen ze in? Om het immuunsysteem te versterken (37%), vermoeidheid te verminderen/ meer energie te krijgen (36%, in Wallonië/Brussel is dat de belangrijkste reden), de slaap te verbeteren (28%) en stress/angst te verminderen (23%). Voor 60-plussers gaat het ook om het verlichten van spier- of gewrichtsklachten en het tegengaan van de gevolgen van veroudering. Waarom neemt men ze daarentegen niet in? Omdat ze te duur zijn (34%), onnodig (31%), omdat men er niet aan denkt (23%) en omdat hun doeltreffendheid niet bewezen is (21%). Bij de jongeren onder de 30 jaar wordt de prijs door 52% genoemd; zij zeggen ook niet genoeg over het onderwerp te weten en vrezen mogelijke bijwerkingen.