...

Tot nog toe ging het rekruteren van kandidaten-bijsluiterlezers in alle stilte: een wervingsbriefje hier, eentje daar en vooral mond- aan mondreclame. Maar dat volstaat niet meer. Over 16 maanden moeten alle bijsluiters nagelezen zijn en honderden bijsluiters wachten nog op nalezing. De nood aan lezers is zo groot dat de huidige manier van werving niet meer volstaat. "Op de openbedrijvendag hebben wij luidkeels laten weten dat wij nog 3.000 lezers zoeken: 150 bijsluiters wachten elk op 20 proefpersonen die voor 20 euro de bijsluiter op leesbaarheid kunnen en willen nakijken", zegt Harry Christiaens van PharmaVize. De actie op de openbedrijvendag heeft vruchten afgeworpen. Amper een dag later hadden zich al 800 kandidaten aangeboden. "We moeten erop toezien dat we een heel variabel lezerspubliek hebben", zegt Harry Christiaens. "De geneesmiddelengebruiker bevindt zich ook in alle lagen van de bevolking." Zelf is Harry Christiaens een bio-ingenieur, maar zelfs vijf jaar studie doen hem soms nog struikelen over een bepaald jargon. "Je leest soms vreemde dingen in een originele bijsluiter", lacht hij. "Het medisch vakjargon stoort veel mensen. Ze begrijpen die ook niet. Wij lezen de bijsluiters dus eerst, sturen bij en geven ze dan voor een leesbaarheidstest aan ons lezerspubliek. Het is niet altijd gemakkelijk werken: we zitten tussen twee vuren. Langs de ene kant moet de bijsluiter duidelijk zijn voor de gebruiker, langs de andere kant wil het lab natuurlijk ook dat hij correct en volledig is."