Het platform PharmaStock zag het levenslicht bij het begin van de coronacrisis, met als missie om patiënten én apothekers te informeren over de beschikbaarheid van fel gegeerde geneesmiddelen en medische hulpmiddelen. Intussen zijn bijna 1.000 apotheken aangesloten.
Het platform sproot tijdens de eerste lockdown voort uit een eenvoudig idee: de apothekers een praktische tool bezorgen waarmee ze de beschikbaarheid kunnen aangeven van welbepaalde producten waar veel vraag naar is. Aanvankelijk ging dat vooral over handgel en mondneusmaskers, maar daar is intussen verandering in gekomen. "Beetje bij beetje hebben die zaken plaats geruimd voor onbeschikbare geneesmiddelen. Nog altijd met de bedoeling dat patiënten vinden wat ze zoeken, al stellen we vast dat steeds meer apothekers het platform gebruiken om hun patiënten te informeren of om onderling samen te werken", zegt initiatiefnemer Martin Renchon.
PharmaStock gaat dus op de ingeslagen weg verder, nog steeds op vrijwillige basis en gratis. "Ik doe nog één update per week, maar daar komt wellicht verandering in, want we zijn in overleg met het FAGG: PharmaStock is in zeker opzicht namelijk het vervolg van PharmaStatut. We gaan bekijken of er een mogelijke samenwerking bestaat."
De toevoeging van nieuwe producten op de site wordt elke week bekeken in functie van de vraag van de aangesloten apothekers en de info uit PharmaStatut. "We blijven het platform onderhouden met wat nuttig is voor de apotheken - zo hebben we bijvoorbeeld recent de griepvaccins toegevoegd. We hebben daarover niet gecommuniceerd naar de patiënten of de pers, om zo de nu al overbevraagde apothekers te vrijwaren."
Nog andere kleine verbeteringen maakten het platform gebruiksvriendelijker. "Zo waren sommige apothekers nogal terughoudend om te vermelden dat ze een product in huis hadden als ze maar een erg beperkte voorraad konden aanbieden. Naast de vakjes 'beschikbaar' of 'onbeschikbaar' hebben we daarom de mogelijkheid 'onzichtbaar' toegevoegd: als de apotheker die aanvinkt, wordt de beschikbaarheid van dat product niet weergegeven op de pagina van de apotheek."
Verder wordt nu ook de datum van de update vermeld, kwestie van de informatie zo pertinent mogelijk te houden. "We hebben namelijk gemerkt dat sommige apotheken elke week een update maakten, maar andere niet. Gemiddeld doen ze dat maar om de twee weken of zelfs maar maandelijks." Nog nieuw is dat de apothekers nu een login en paswoord kunnen kiezen.
Momenteel zijn 987 apotheken aangesloten bij PharmaStock, waarvan de meeste in Brussel (zo'n 500) en Wallonië (400) en een 100-tal in Vlaanderen. "Die aantallen evolueren langzaam, maar er is best wat trafiek op de site. We zitten (gelukkig) niet meer aan het aantal bezoekers dat we hadden op het moment dat iedereen op zoek was naar mondmaskers (tot 35.000 per dag, nvdr). Momenteel schommelt het aantal unieke bezoekers rond de 500, met uitschieters tot 1.500."
Hoe zal PharmaStock verder groeien? "Ik hoop dat het platform nuttig zal blijven voor de apothekers", zegt Martin Renchon. "Hoe meer offiicna's deelnemen, hoe interessanter het wordt. We staan in contact met een aantal verenigingen en kringen. De APB toonde weinig belangstelling, in tegenstelling tot het FAGG dat mij onmiddellijk gevraagd heeft hoe het systeem werkt en hoe ze kunnen helpen."
"Eerlijk gezegd hadden we met dit platform geld kunnen verdienen, want meerdere online apotheken hebben ons gecontacteerd om reclame te maken op onze site. Maar dat was contraproductief voor de apothekers, dus zijn we daar niet op in gegaan", preciseert Martin Renchon, die op de ingeslagen weg wil verdergaan, namelijk het platform ten dienste stellen van de apothekers, met de nadruk op hun grote meerwaarde: het advies in de officina.
www.PharmaStock.info
Het platform sproot tijdens de eerste lockdown voort uit een eenvoudig idee: de apothekers een praktische tool bezorgen waarmee ze de beschikbaarheid kunnen aangeven van welbepaalde producten waar veel vraag naar is. Aanvankelijk ging dat vooral over handgel en mondneusmaskers, maar daar is intussen verandering in gekomen. "Beetje bij beetje hebben die zaken plaats geruimd voor onbeschikbare geneesmiddelen. Nog altijd met de bedoeling dat patiënten vinden wat ze zoeken, al stellen we vast dat steeds meer apothekers het platform gebruiken om hun patiënten te informeren of om onderling samen te werken", zegt initiatiefnemer Martin Renchon.PharmaStock gaat dus op de ingeslagen weg verder, nog steeds op vrijwillige basis en gratis. "Ik doe nog één update per week, maar daar komt wellicht verandering in, want we zijn in overleg met het FAGG: PharmaStock is in zeker opzicht namelijk het vervolg van PharmaStatut. We gaan bekijken of er een mogelijke samenwerking bestaat."De toevoeging van nieuwe producten op de site wordt elke week bekeken in functie van de vraag van de aangesloten apothekers en de info uit PharmaStatut. "We blijven het platform onderhouden met wat nuttig is voor de apotheken - zo hebben we bijvoorbeeld recent de griepvaccins toegevoegd. We hebben daarover niet gecommuniceerd naar de patiënten of de pers, om zo de nu al overbevraagde apothekers te vrijwaren." Nog andere kleine verbeteringen maakten het platform gebruiksvriendelijker. "Zo waren sommige apothekers nogal terughoudend om te vermelden dat ze een product in huis hadden als ze maar een erg beperkte voorraad konden aanbieden. Naast de vakjes 'beschikbaar' of 'onbeschikbaar' hebben we daarom de mogelijkheid 'onzichtbaar' toegevoegd: als de apotheker die aanvinkt, wordt de beschikbaarheid van dat product niet weergegeven op de pagina van de apotheek."Verder wordt nu ook de datum van de update vermeld, kwestie van de informatie zo pertinent mogelijk te houden. "We hebben namelijk gemerkt dat sommige apotheken elke week een update maakten, maar andere niet. Gemiddeld doen ze dat maar om de twee weken of zelfs maar maandelijks." Nog nieuw is dat de apothekers nu een login en paswoord kunnen kiezen.Momenteel zijn 987 apotheken aangesloten bij PharmaStock, waarvan de meeste in Brussel (zo'n 500) en Wallonië (400) en een 100-tal in Vlaanderen. "Die aantallen evolueren langzaam, maar er is best wat trafiek op de site. We zitten (gelukkig) niet meer aan het aantal bezoekers dat we hadden op het moment dat iedereen op zoek was naar mondmaskers (tot 35.000 per dag, nvdr). Momenteel schommelt het aantal unieke bezoekers rond de 500, met uitschieters tot 1.500."Hoe zal PharmaStock verder groeien? "Ik hoop dat het platform nuttig zal blijven voor de apothekers", zegt Martin Renchon. "Hoe meer offiicna's deelnemen, hoe interessanter het wordt. We staan in contact met een aantal verenigingen en kringen. De APB toonde weinig belangstelling, in tegenstelling tot het FAGG dat mij onmiddellijk gevraagd heeft hoe het systeem werkt en hoe ze kunnen helpen.""Eerlijk gezegd hadden we met dit platform geld kunnen verdienen, want meerdere online apotheken hebben ons gecontacteerd om reclame te maken op onze site. Maar dat was contraproductief voor de apothekers, dus zijn we daar niet op in gegaan", preciseert Martin Renchon, die op de ingeslagen weg wil verdergaan, namelijk het platform ten dienste stellen van de apothekers, met de nadruk op hun grote meerwaarde: het advies in de officina. www.PharmaStock.info