Een op de vier Brusselse apothekers wordt meer dan tien keer per dag om advies gevraagd over de vaccinatiecampagne tegen covid. 10% krijgt dagelijks tussen de vijf en negen keer de specifieke vraag voor hulp bij het plannen van de afspraak voor hun vaccinatie.
Dat blijkt uit een enquête van de Brusselse apothekersvereniging UPB-AVB.
In tegenstelling tot in grote delen van de rest van het land moeten de Brusselaars zelf hun vaccinatieafspraak boeken na ontvangst van de uitnodiging per brief of per e-mail. Ze kunnen dat telefonisch en online doen, maar niet iedereen kan hier digitaal mee aan de slag. Daarom stellen de Brusselse apothekers de digibeten voor om hen te helpen bij het inplannen van de vaccinatieafspraak in Bruvax, het online-afsprakenplatform van het Brussels Gewest.
Vertrouwenspersoon
In samenwerking met de Cel Noodplanning van Brussel-Stad besloot UPB-AVB bij de apotheken in Brussel-Stad te peilen naar de vragen over vaccins en vaccinatie, en naar de vraag om hulp bij het boeken van een afspraak. Iets meer dan een kwart (26%) van de respondenten krijgt dagelijks meer dan tien keer een vraag over vaccins en over de campagne. Meer dan de helft (53%) houdt het tussen de vijf en negen keer per dag. Opmerkelijk is dat apothekers én de covid-vaccins niet verdelen en ze ook niet prikken, maar dat de klant zijn of haar apotheker als een nabije vertrouwenspersoon ziet om hem/haar hierover aan te spreken.
Afspraak boeken
Een op de tien apothekers van Brussel-Stad geeft aan vijf tot negen keer per dag de vraag te krijgen om te helpen bij het digitaal boeken van een afspraak om het Bruvax-platform. Negen op de tien gaven aan dat dit minder dan vijf keer per dag gebeurt. Hoewel het verleidelijk is om zich te focussen op die laatste groep, is elke afspraak die een apotheker heeft gemaakt, meer dan welkom om de vaccinatiegraad te verhogen. Ongeveer drie op de tien apothekers hebben aangegeven dat een deel van hun klanten hulp weigeren om een vaccinatieafspraak te boeken.
Ondanks een informatiecampagne, ook door Brussel-Stad, gaven bijna zeven op de tien apothekers aan dat hun klanten niet op de hoogte waren van het feit dat de apotheker hen kan helpen voor het maken van een afspraak.
Dat blijkt uit een enquête van de Brusselse apothekersvereniging UPB-AVB.In tegenstelling tot in grote delen van de rest van het land moeten de Brusselaars zelf hun vaccinatieafspraak boeken na ontvangst van de uitnodiging per brief of per e-mail. Ze kunnen dat telefonisch en online doen, maar niet iedereen kan hier digitaal mee aan de slag. Daarom stellen de Brusselse apothekers de digibeten voor om hen te helpen bij het inplannen van de vaccinatieafspraak in Bruvax, het online-afsprakenplatform van het Brussels Gewest.VertrouwenspersoonIn samenwerking met de Cel Noodplanning van Brussel-Stad besloot UPB-AVB bij de apotheken in Brussel-Stad te peilen naar de vragen over vaccins en vaccinatie, en naar de vraag om hulp bij het boeken van een afspraak. Iets meer dan een kwart (26%) van de respondenten krijgt dagelijks meer dan tien keer een vraag over vaccins en over de campagne. Meer dan de helft (53%) houdt het tussen de vijf en negen keer per dag. Opmerkelijk is dat apothekers én de covid-vaccins niet verdelen en ze ook niet prikken, maar dat de klant zijn of haar apotheker als een nabije vertrouwenspersoon ziet om hem/haar hierover aan te spreken.Afspraak boekenEen op de tien apothekers van Brussel-Stad geeft aan vijf tot negen keer per dag de vraag te krijgen om te helpen bij het digitaal boeken van een afspraak om het Bruvax-platform. Negen op de tien gaven aan dat dit minder dan vijf keer per dag gebeurt. Hoewel het verleidelijk is om zich te focussen op die laatste groep, is elke afspraak die een apotheker heeft gemaakt, meer dan welkom om de vaccinatiegraad te verhogen. Ongeveer drie op de tien apothekers hebben aangegeven dat een deel van hun klanten hulp weigeren om een vaccinatieafspraak te boeken. Ondanks een informatiecampagne, ook door Brussel-Stad, gaven bijna zeven op de tien apothekers aan dat hun klanten niet op de hoogte waren van het feit dat de apotheker hen kan helpen voor het maken van een afspraak.