...

Grote vernieuwingen in de auditoria voor het academiejaar 2010-2011: het PACES, of het gemeenschappelijke basisjaar. Geen onderscheid meer tussen geneesheren, tandartsen, apothekers of vroedvrouwen. Ze delen dezelfde schoolbanken, boeken en lessen. De lesgevers staan meteen voor een andere uitdaging. Zij krijgen één semester om de studenten warm te maken voor hun richting. Want na dat eerste semester moeten de studenten een eerste keuze maken en krijgen ze een reeks keuzevakken die nauwer aansluiten bij hun interesse. Pas op het einde van dat eerste jaar maken ze hun definitieve keuze... nadat ze examens hebben afgelegd en daar, vanzelfsprekend, voor geslaagd zijn. Tot nog toe waren het alleen de bollebozen die op het einde van het jaar konden overgaan. Maar iedereen mocht wel examen afleggen. In Frankrijk mag je echter je jaar niet overdoen en velen stonden op het einde van het gebuisde academiejaar dan ook met lege handen. Acht op de tien geneeskundestudenten en zeven op de tien farmaciestudenten slaagden immers niet. Een verloren jaar en verloren kosten, zo dacht de overheid. Daarom heeft ze de maatregel dan ook ingevoerd. Studenten mogen nu op het einde van het jaar examen afleggen in verschillende disciplines en zijn ze niet geslaagd, dan zijn er nog verschillende uitwegen, aangezien het eerste jaar een algemene medische vorming geeft. Operatie verleiding Het is nu kwestie om zoveel mogelijk studenten te verleiden om na het eerste semester te kiezen voor een bepaalde richting. Zo heeft de Nationale Orde van Apothekers samen met de conferentie van decanen en de nationale vereniging van studenten in farmacie niet geaarzeld om het zware geschut boven te halen. Borden met beroepsmogelijkheden, affiches, internetacties, getuigenissen... de hele campagne 'Farma, dat ben ik!' moet eerstejaarsstudenten overtuigen. "De farmasector heeft nood aan jong bloed", zegt Isabelle Adenot, presidente van de nationale Orde. "Er wordt veel te veel de nadruk gelegd op de moeilijkheden van het beroep. Ik wil het liever hebben over die overgrote meerderheid aan apothekers die ambitieus zijn. De farmastudies bereiden studenten voor op verschillende beroepsuitwegen. We moeten de visie verbreden om de studenten zin te laten krijgen om apotheker te worden." Het is beter om de toekomstige apothekersstudent met volle zin te laten kiezen, dan hem te zien komen nadat hij er niet in geslaagd is om 'Koning Geneeskunde' te verslaan.