...

Curd Lejaegere staat aan het roer van Daiichi Sankyo Benelux. Een zwerftocht van 22 jaar doorheen de farmaceutische sector bracht hem bij grote firma's uit Duitsland en de Verenigde Staten. Hij is goed geplaatst om de managementstijlen opgelegd door de moederhuizen te vergelijken en ziet dat er heel wat verschillen in bedrijfscultuur bestaan. Japan, bevestigt deze 46-jarige Kortrijkzaan met diploma's van licentiaat in de kinesitherapie, licentiaat in de medisch-sociale en ziekenhuiswetenschappen en een master of business administration achter de hand, cultiveert de luisterbereidheid en het respect. Respect voor het gegeven woord, voor goed geoliede plannen, voor de plaatselijke waarden van de filialen, voor de omgeving... Toen Lejaegere in 2006 bij de groep kwam, nam Sankyo - derde op de Japanse markt - Daiichi - de nummer vijf - over, zonder echter de naam van die laatste te laten vallen. Integendeel, de naam van het overgenomen bedrijf kreeg de eerste plaats in de nieuwe benaming. "Namen doordrongen van symbolen, zoals alles in Japan. San betekent drie en kyo staat voor de idee van samenwerking. De combinatie Sankyo refereert naar het trio patiënt, arts en geneesmiddelenindustrie. Levenscyclus onder controle "Daiichi Sankyo heeft een passie voor geneesmiddelen en draagt die uit door met precisie en vakmanschap, twee kenmerken die men spontaan aan Japanse producten toeschrijft, aan zijn producten te werken", zegt Lejaegere, ontspannen, zonder vest en das, zoals de informele huisstijl het voorschrijft. Beperkt door de grenzen van het thuisland, zocht het bedrijf nieuwe groeimarkten in de Verenigde Staten en in Europa. In Europa, waar het farmaceutische landschap door grote fusies wordt hertekend, opteerde het voor de vestiging van 'regio's: naburige staten worden beheerd zoals één groot land. Ze behouden de verkoop en de marketing, maar O&O, het financieel departement en het personeelsbeleid gaan naar het centrale deel. Zo werd België het zenuwcentrum van de Benelux. Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk vormen een geheel. Idem voor Spanje en Portugal. Tegelijk ontwikkelt Daiichi Sankyo een nieuw, hybride businessmodel. In 2008 nam het de tweede Indiase farmaceutische groep, het generische bedrijf Ranbaxy, over. De integratie resulteerde in de recente oprichting van de divisie Espha, wat staat voor Established Pharmaceuticals. "Het verwijst naar specialiteiten die hun waarde al bewezen hebben en die aan lage prijs verkocht worden. Door hen voor te schrijven, blijft de arts echter innovatie ondersteunen, vermits de inkomsten in O&O geïnjecteerd worden." Daiichi Sankyo doet zo niet alleen zijn intrede op een groeimarkt, maar behoudt tevens de controle over de hele levenscyclus van een geneesmiddel.