"Tijden veranderen net als de functie van 'apotheek' of 'officina'. Andere spelers - zoals internet - hebben zich op de markt gegooid. De rol van de apotheker als afleverendeadviserende eerstelijns gezondheidswerker wordt steeds kleiner en maakt plaats voor het belang van de apotheker als patiëntencoach. Als apotheker moet je een meerwaarde bieden, dat is een kwestie van moeten en we zien dat ook de wetgever die lijn volgt. Het is geen toeval dat de apotheker nu al een honorarium krijgt voor bepaalde diensten. Dat honorarium honoreert de intellectuele prestatie en compenseert de dalende economische marge van destijds. En ja, de bedragen van deze honoraria zijn voorlopig sober. Belangrijker is dat deze evolutie is ingezet: door deze extra service te leveren blijven patiënten komen en kopen ze zelfs meer."

Moons heeft het niet op klagen en zagen. "Je kunt over dingen zeuren of je kunt er een opportuniteit in zien. Het coachen van patiënten is een opportuniteit." Hij weerlegt prompt een hele reeks argumenten om het niét te doen. "Op Pharmanology hoort u hier meer over. Er is immers één duidelijke reden om het wél te doen: de bestaansreden van de officina."

Stappenplan

"In deze evolutie staat de apotheker er niet alleen voor. Via een acht stappenplan gaan we samen op pad en wordt duidelijk hoe je zo'n coaching kunt aanpakken en wat de valkuilen zijn (zie kader)." Rik Moons legt elke stap uit, vertelt waarom je het juist zo aanpakt en geeft concrete voorbeelden en toepassingen. "Het meest technische is de zesde stap waarin u als apotheker bepaalt waar de patiënt zich in zijn eigen veranderingsproces bevindt. Patiënten die geconfronteerd worden met een nieuwe aandoening, gaan door een veranderingsproces, ook dit verloopt in fases. Ik gebruik daarvoor twee modellen: enerzijds de veranderingcurve van Kübler-Ross, anderzijds het Transtheoretisch Veranderingsmodel van Prochaska & DiClemente. Elke fase heeft zijn karakteristieken. Als je weet waar de patiënt zich bevindt, weet je veel beter wat je kunt verwachten en waarheen je hem kunt leiden. Voor de apotheker zelf, is het voeren van dit soort gesprekken ook nieuw, net als vele andere veranderende aspecten in zijn job. De apotheker zelf gaat dus ook door een veranderingsproces, op Pharmanology zal ik ook hiervoor handvaten aanreiken."

De patiënt leiden of laten lijden?

"Het grote verschil tussen de apotheker oude stijl en de apotheker nieuwe stijl is dat je niet langer diegene bent die uitleg geeft en duidt en dus vanalles voor de patiënt invult, maar dat je uitgaat van de beleving van de patiënt. Je neemt hem mee op weg om zijn lijden te verlichten en leidt hem zo naar betere zorg. Essentieel daarbij is hoe je de patiënt bevraagt. Dat kun je leren en dat leer ik apothekers ook", zegt Rik Moons. "Een goede coach toont empathie en zorgt ervoor dat de patiënt tot inzichten komt en goed geïnformeerde keuzes maakt waar hijzelf ook achter staat. Een patiëntencoach begrijpt de patiënt en weet wat hij van een patiënt kan verwachten."

Pharmanology 2018

Nog enkele weken en Pharmanology 2018 opent haar deuren. De beurs is dit jaar, meer dan ooit, een leeren belevingsbeurs. 'de Apotheker' gaat van tevoren bij een aantal sprekers op bezoek...

Wie is Rik Moons?

Rik Moons heeft 25 jaar ervaring in de farma-industrie en 10 jaar ervaring in het geven van trainingen over leiderschap, communicatie en coaching. Hij zet zijn ervaring om in concrete en toepasbare tips. Met zijn medewerkers organiseert hij ten behoeve van apotheekteams coachingsessies in officina's. Naast zijn opdrachten als EMS-prof aan de HUB-Odisee (KUL-associatie) is hij ook actief aan de universiteit van Gent waar hij, aan de faculteit Farmacie, communicatievakken en leiderschap doceert.

Pharmanology 2018

Waar? Brussels Expo, paleis 1,

Heizelpaleizen

Wanneer? 19/10/2018 17.00 - 22.00

20/10/2018 11.00 - 20.00

21/10/2018 10.00 - 18.00

Inschrijven: https://pharmanology.be/

Adviseren is niet hetzelfde als coachen

Bij advies leg je iets op. Bij coaching volg je de patiënt en leid je hem in de goede richting. Rik Moons ontwierp daarvoor een acht stappenplan dat hij tijdens zijn sessies op Pharmanology toelicht.

1) Maak een afspraak van 15 minuten met de patiënt.

2) Gebruik voor deze afspraak uw discrete ruimte.

3) Bereid de juiste vragen voor elk gesprek voor.

4) Luister langer.

5) Geef feedback.

6) Bepaal en bespreek waar de patiënt zich in zijn veranderingsproces bevindt.

7) Bepaal de to do's voor de patiënt en voor uzelf.

8) Leg een volgende afspraak vast.

"Tijden veranderen net als de functie van 'apotheek' of 'officina'. Andere spelers - zoals internet - hebben zich op de markt gegooid. De rol van de apotheker als afleverendeadviserende eerstelijns gezondheidswerker wordt steeds kleiner en maakt plaats voor het belang van de apotheker als patiëntencoach. Als apotheker moet je een meerwaarde bieden, dat is een kwestie van moeten en we zien dat ook de wetgever die lijn volgt. Het is geen toeval dat de apotheker nu al een honorarium krijgt voor bepaalde diensten. Dat honorarium honoreert de intellectuele prestatie en compenseert de dalende economische marge van destijds. En ja, de bedragen van deze honoraria zijn voorlopig sober. Belangrijker is dat deze evolutie is ingezet: door deze extra service te leveren blijven patiënten komen en kopen ze zelfs meer."Moons heeft het niet op klagen en zagen. "Je kunt over dingen zeuren of je kunt er een opportuniteit in zien. Het coachen van patiënten is een opportuniteit." Hij weerlegt prompt een hele reeks argumenten om het niét te doen. "Op Pharmanology hoort u hier meer over. Er is immers één duidelijke reden om het wél te doen: de bestaansreden van de officina.""In deze evolutie staat de apotheker er niet alleen voor. Via een acht stappenplan gaan we samen op pad en wordt duidelijk hoe je zo'n coaching kunt aanpakken en wat de valkuilen zijn (zie kader)." Rik Moons legt elke stap uit, vertelt waarom je het juist zo aanpakt en geeft concrete voorbeelden en toepassingen. "Het meest technische is de zesde stap waarin u als apotheker bepaalt waar de patiënt zich in zijn eigen veranderingsproces bevindt. Patiënten die geconfronteerd worden met een nieuwe aandoening, gaan door een veranderingsproces, ook dit verloopt in fases. Ik gebruik daarvoor twee modellen: enerzijds de veranderingcurve van Kübler-Ross, anderzijds het Transtheoretisch Veranderingsmodel van Prochaska & DiClemente. Elke fase heeft zijn karakteristieken. Als je weet waar de patiënt zich bevindt, weet je veel beter wat je kunt verwachten en waarheen je hem kunt leiden. Voor de apotheker zelf, is het voeren van dit soort gesprekken ook nieuw, net als vele andere veranderende aspecten in zijn job. De apotheker zelf gaat dus ook door een veranderingsproces, op Pharmanology zal ik ook hiervoor handvaten aanreiken.""Het grote verschil tussen de apotheker oude stijl en de apotheker nieuwe stijl is dat je niet langer diegene bent die uitleg geeft en duidt en dus vanalles voor de patiënt invult, maar dat je uitgaat van de beleving van de patiënt. Je neemt hem mee op weg om zijn lijden te verlichten en leidt hem zo naar betere zorg. Essentieel daarbij is hoe je de patiënt bevraagt. Dat kun je leren en dat leer ik apothekers ook", zegt Rik Moons. "Een goede coach toont empathie en zorgt ervoor dat de patiënt tot inzichten komt en goed geïnformeerde keuzes maakt waar hijzelf ook achter staat. Een patiëntencoach begrijpt de patiënt en weet wat hij van een patiënt kan verwachten."