Het lijkt wel alsof apothekers over heel Europa aan dezelfde aandoening lijden. In Frankrijk heeft het UFC-Que choisir - het Franse broertje van onze Test-Aankoop - ook al de apothekers onder de loep genomen. Volgens de organisatie verwittigt een op de twee apothekers de patiënt niet als twee OTC-geneesmiddelen onverenigbaar zijn.
...
Ook de Fransen gebruikten een mysterieshopper om de temperatuur op te meten in precies 648 Franse officina's. De 'patiënt' kloeg over griepachtige toestanden en wilde bij de apotheker aspirine kopen en een geneesmiddel met ibuprofen. Resultaat: slechts 52 procent van de apothekers verwittigde de patiënt voor interacties tussen deze twee molecules (risico op maagzweren en bloedingen in het spijsverteringskanaal), 10 procent gaf het risico wel aan, maar pas toen de patiënt er specifiek naar vroeg. 38 procent van de apothekers volgt dus de vraag van de patiënt zonder zelfs met de ogen te knipperen. En zelfs als er advies werd gegeven, dan was dit niet altijd correct of toepasselijk op de situatie.De consumentenorganisatie wijst ook met een beschuldigende vinger naar het grote prijsverschil van dezelfde OTC-geneesmiddelen in de verschillende officina's. Op 547 officina's varieerde de prijs van een doosje aspirine tussen 1,30 en 4,95 euro, of bijna vier keer duurder. Negen op de tien apothekers 'vergaten' trouwens te afficheren dat 'de prijs van niet-terugbetaalde geneesmiddelen vrij is'. Toch is dat al sinds 2003 verplicht. Drie aanbevelingen Om een einde te maken aan deze prijzenslag en het gebrek aan concurrentie, geeft het UFC drie aanbevelingen. Zo zou ze willen dat er bij het grote publiek geen publiciteit meer mag gemaakt worden voor zelfmedicatie, behalve op verkooppunten. Ze dringt er ook op aan dat er op alle geneesmiddelendoosjes voor OTC-producten een vermelding komt van mogelijke interacties en de belangrijkste contra-indicaties. En als derde maatregel zou ze willen dat alle OTC-producten ook in grootwarenhuizen en drogisterijen mogen verkocht worden, weliswaar onder het toeziende oog van een opgeleide apotheker. Volgens de berekeningen die de organisatie heeft gemaakt (waarbij UFC zich baseert op Italiaanse en Portugese voorbeelden) zou deze liberalisering van de OTC-producten onmiddellijk leiden tot een prijsvermindering van 10 tot 15 procent.