...

Vorige week is het KB gepubliceerd. In het KB staat vermeld dat aanwezigheid van allergenen aan de klant moet worden vermeld. Dat kan zowel mondeling als schriftelijk. Diezelfde consument moet ook op elk moment toegang hebben tot de volledige en correcte informatie. Dat wil zeggen dat er, bij de verkoop van niet-voorverpakte voedingsmiddelen met allergenen voortdurend een personeelslid in de zaak moet aanwezig zijn om de consument te informeren. Kan dat niet (bijvoorbeeld in een zelfbedieningszaak), dan moet de informatie duidelijk zichtbaar geafficheerd zijn of moet er een verwijzing zijn naar de plaats waar de klant wel informatie kan vinden (bijvoorbeeld in een register die zich op de toonbank bevindt). Het KB betekent een aanpassing voor heel wat zaken. Denken we maar aan bakkerijen, slagerijen, supermarkten, restaurants, hotels, maar ook school- en bedrijfskantines.Hier gaat het over:Allergenen die moeten vermeld worden: - granen die gluten bevatten (tarwe, rogge, gerst, haver, spelt, kamut of kruisingen van deze soorten) - schaaldieren - eieren - vis - aardnoten (pinda's) - soja - melk (met inbegrip van lactose) - schelpvruchten (amandelen, hazelnoten, okkernoten, pistachenoten) - selderij - mosterd - sesamzaad - weekdieren - lupine - sulfiet.