...

Drie mysterieshoppers van de Universiteit Twente gingen, in opdracht van de Nederlandse Consumentenbond langs bij 119 drogisterijen en 116 apotheken in 15 grote steden. Zij vroegen een NSAID met naproxen. Als 'bijkomende' mededeling gaven de mysterieshoppers mee dat de geneesmiddelen bedoeld waren voor een kind van 8 jaar. Ze vroegen ook meer dan één doosje. Meestal kregen de onderzoekers de geneesmiddelen zonder doorvragen mee, zelfs al wist de apotheker dat ze voor een kind bedoeld waren. Opmerkelijk was wel dat de drogisten veel vaker doorvroegen dan de apotheker en vroegen of de patiënt nog meer informatie wilde over het geneesmiddel. Kwantitatief was dat goed, maar de kwaliteit van hun vragen daarentegen was veel slechter dan die van de apothekers. Kort gezegd: de drogisten vroegen wel meer, maar stelden de foute vragen en de apothekers vroegen veel minder, maar stelden wel de juiste vragen. De apotheker bleek meer gestructureerd door te vragen, de drogist verwees al snel naar de bijsluiter.