...

Als een merkgeneesmiddel dreigt uit patent te geraken, dan stoppen de farmaceutische bedrijven met hun promotie en marketing rond dat geneesmiddel. Daardoor wordt er van het generieke middel dat na patent goedkoper beschikbaar is, veel minder verkocht. Marketing vormt een wezenlijk onderdeel van de lancering en de verkoopspolitiek van geneesmiddelen. Jaarlijks gaan wereldwijd tientallen miljarden naar de marketing van geneesmiddelen. De omvang ervan zou tot twee keer die van de ontwikkeling van de geneesmiddelen zijn. De labo's richten al hun pijlen op nieuwe en dus ook duurdere geneesmiddelen. Dat is een gemiste kans voor de patiënt, de ziekteverzekering én de bedrijven. Dat concludeert Ernst Osinga die de motieven en de effecten van de marketing van geneesmiddelen in de VS heeft onderzocht. De man is vorige week met dit onderwerp aan de universiteit van Groningen gepromoveerd. De situatie in de VS mag wel niet helemaal vergeleken worden met die in ons land. Zo zijn de restricties voor geneesmiddelenreclame op tv veel groter in ons land en krijgen de artsen in de VS ook veel meer te maken met marketingtechnieken om hen tot meer voorschrijven aan te zetten. Zo kunnen ze artsen ook overtuigen om bij patentverstrijking over te stappen naar een ander geneesmiddel dat wel nog onder patent is.