Slaap- en kalmeermiddelen, net zoals zware pijnstillers, veroorzaken slaperigheid, afleiding, een daling van het coördinatievermogen en vermindering van het reactievermogen. Het gebruik van deze middelen verhoogt het risico op een ongeval met een factor 2 à 10, stelt Vias. "In het geval dat je medicatie en alcohol combineert kan je risico zelfs 20 tot 200 keer zo hoog zijn. Het risico is hoger voor occasionele gebruikers of mensen die het medicijn pas beginnen nemen dan voor chronische gebruikers. Het risico is ook hoger als je verschillende medicamenten combineert."

Meer dan 6% van de Belgen geeft toe minstens één keer per maand onder invloed van slaap- of kalmeermiddelen te rijden, zocht het verkeersinstituut uit. "Het gaat vooral om jongeren onder de 35 jaar (13%) en meer in het bijzonder jonge mannen (18%). Rijden onder invloed van medicatie komt vaker voor in Brussel (10%) en in Wallonië (8%) dan in Vlaanderen (5%)."

Tot 1.500 ongevallen elk jaar

Volgens een Franse studie is het nemen van gevaarlijke medicatie elk jaar goed voor 3 à 4% van het totaal aantal verkeersongevallen. Als je dat naar België vertaalt, betekent dat tussen 1.100 en 1.500 ongevallen die te wijten zijn aan medicatie, luidt het verder. "Een studie van enkele jaren geleden op de spoeddiensten van enkele ziekenhuizen toonde aan dat meer dan 7% van de zwaargewonde automobilisten onder invloed waren van slaap- of kalmeringsmiddelen en meer dan 3% onder invloed van codeïne."

Waarschuwing

Vias ziet heil in een categoriseringssysteem van vier niveaus voor risico's op het rijgedrag, aan de hand van pictogrammen op de doosjes medicatie te plaatsen (0 voor de medicatie waar er geen effect is en 3 voor medicijnen die een groot gevaar betekenen als je nog moet rijden).

Verder moeten dokters en apothekers via een informaticatoepassing een waarschuwing krijgen telkens ze een medicament voorschrijven dat een negatieve impact op het rijgedrag kan hebben. En in de bijsluiter moet de informatie over het rijgedrag duidelijker terug te vinden zijn.

Slaap- en kalmeermiddelen, net zoals zware pijnstillers, veroorzaken slaperigheid, afleiding, een daling van het coördinatievermogen en vermindering van het reactievermogen. Het gebruik van deze middelen verhoogt het risico op een ongeval met een factor 2 à 10, stelt Vias. "In het geval dat je medicatie en alcohol combineert kan je risico zelfs 20 tot 200 keer zo hoog zijn. Het risico is hoger voor occasionele gebruikers of mensen die het medicijn pas beginnen nemen dan voor chronische gebruikers. Het risico is ook hoger als je verschillende medicamenten combineert."Meer dan 6% van de Belgen geeft toe minstens één keer per maand onder invloed van slaap- of kalmeermiddelen te rijden, zocht het verkeersinstituut uit. "Het gaat vooral om jongeren onder de 35 jaar (13%) en meer in het bijzonder jonge mannen (18%). Rijden onder invloed van medicatie komt vaker voor in Brussel (10%) en in Wallonië (8%) dan in Vlaanderen (5%)."Tot 1.500 ongevallen elk jaarVolgens een Franse studie is het nemen van gevaarlijke medicatie elk jaar goed voor 3 à 4% van het totaal aantal verkeersongevallen. Als je dat naar België vertaalt, betekent dat tussen 1.100 en 1.500 ongevallen die te wijten zijn aan medicatie, luidt het verder. "Een studie van enkele jaren geleden op de spoeddiensten van enkele ziekenhuizen toonde aan dat meer dan 7% van de zwaargewonde automobilisten onder invloed waren van slaap- of kalmeringsmiddelen en meer dan 3% onder invloed van codeïne."WaarschuwingVias ziet heil in een categoriseringssysteem van vier niveaus voor risico's op het rijgedrag, aan de hand van pictogrammen op de doosjes medicatie te plaatsen (0 voor de medicatie waar er geen effect is en 3 voor medicijnen die een groot gevaar betekenen als je nog moet rijden).Verder moeten dokters en apothekers via een informaticatoepassing een waarschuwing krijgen telkens ze een medicament voorschrijven dat een negatieve impact op het rijgedrag kan hebben. En in de bijsluiter moet de informatie over het rijgedrag duidelijker terug te vinden zijn.