"Als slechtziende word ik voortdurend buitengesloten van informatie. [...] Ik wil ook toegang tot Twitter hebben." De afgelopen dagen werd op Twitter een draadje van de slechtziende Dr Amy Kavanagh (@BlondeHistorian) fel becomentarieerd en gedeeld.

Ze merkt onder meer op dat ze als slechtziende persoon ook graag zou weten wat er foto's of illustraties staat die op Twitter gedeeld worden. Ze geeft daarbij enkele tips:

1.Als er tekst in de foto (of GIF/meme) staat, zet die er dan bij.

2.Wat valt er op in een foto? Een rode jas? Een flatgebouw? Een hond? Beschrijf het.

3.Denk aan de context. Als het modefoto is, vertel dan over de kledij. Als het over een groepsfoto gaat, dan is het niet nodig om elke outfit te beschrijven.

Ook is er de optie Alt-tekst (alternatieve tekst). Wordt een afbeelding niet weergegeven, dan beschrijft de Alt-tekst wat er op de foto te zien is. Voor mensen met een visuele beperking is het op deze manier toch mogelijk te begrijpen wat de afbeelding weergeeft. Twitter, Instagram, ... hebben een functie om eenvoudig Alt-tekst toe te voegen.

Een slechte Alt-tekst zou zijn: "Apotheker." Beter zou zijn: "Apotheker met mondmasker neemt een papier aan van een klant.", iStock
Een slechte Alt-tekst zou zijn: "Apotheker." Beter zou zijn: "Apotheker met mondmasker neemt een papier aan van een klant." © iStock

Wist u overigens dat Twitter een helppagina heeft met betrekking tot hoe u foto's toegankelijk kan maken voor mensen met een visuele beperking?

Interactie

Op het oorspronkelijke draadje volgen nog reacties. Een andere tip, zo leren we uit een blog van iemand die blind is, is dat je bij elk woord dat volgt op een hashtag een hoofdletter gebruikt, zodat de schermleessoftware kan oppikken dat het om een hashtag gaat.

Uit diezelfde blog blijkt dat het verwarrend is als er veel emoji's in eenzelfde bericht gebruikt worden.

Voor wie stories gebruikt op Instagram of Snapchat: post gevarieerde content, luidt nog een tip. Schermleessoftware kan geen tekst of foto's lezen die op stories gepost worden. Voor wie wel nog beperkt zicht heeft, kan het daarom bv. aangenaam zijn om een video te bekijken waarin men praat met zijn volgers, zodat iedereen de kans krijgt om te interageren.

"Als slechtziende word ik voortdurend buitengesloten van informatie. [...] Ik wil ook toegang tot Twitter hebben." De afgelopen dagen werd op Twitter een draadje van de slechtziende Dr Amy Kavanagh (@BlondeHistorian) fel becomentarieerd en gedeeld.Ze merkt onder meer op dat ze als slechtziende persoon ook graag zou weten wat er foto's of illustraties staat die op Twitter gedeeld worden. Ze geeft daarbij enkele tips:1.Als er tekst in de foto (of GIF/meme) staat, zet die er dan bij.2.Wat valt er op in een foto? Een rode jas? Een flatgebouw? Een hond? Beschrijf het.3.Denk aan de context. Als het modefoto is, vertel dan over de kledij. Als het over een groepsfoto gaat, dan is het niet nodig om elke outfit te beschrijven. Ook is er de optie Alt-tekst (alternatieve tekst). Wordt een afbeelding niet weergegeven, dan beschrijft de Alt-tekst wat er op de foto te zien is. Voor mensen met een visuele beperking is het op deze manier toch mogelijk te begrijpen wat de afbeelding weergeeft. Twitter, Instagram, ... hebben een functie om eenvoudig Alt-tekst toe te voegen.Wist u overigens dat Twitter een helppagina heeft met betrekking tot hoe u foto's toegankelijk kan maken voor mensen met een visuele beperking?InteractieOp het oorspronkelijke draadje volgen nog reacties. Een andere tip, zo leren we uit een blog van iemand die blind is, is dat je bij elk woord dat volgt op een hashtag een hoofdletter gebruikt, zodat de schermleessoftware kan oppikken dat het om een hashtag gaat. Uit diezelfde blog blijkt dat het verwarrend is als er veel emoji's in eenzelfde bericht gebruikt worden. Voor wie stories gebruikt op Instagram of Snapchat: post gevarieerde content, luidt nog een tip. Schermleessoftware kan geen tekst of foto's lezen die op stories gepost worden. Voor wie wel nog beperkt zicht heeft, kan het daarom bv. aangenaam zijn om een video te bekijken waarin men praat met zijn volgers, zodat iedereen de kans krijgt om te interageren.