...

Zin om de muren in een flashy kleurtje te steken, de ruimte voor verzorgingsproducten enorm uit te breiden en er tegelijkertijd een make-uphoekje aan te breien met een lieftallige assistente die in de materie gespecialiseerd is? Het klinkt goed... tenzij de gemiddelde leeftijd van uw clientèle (en de mogelijke nieuwe klanten) de 80 jaar ruim overschrijdt. De renovatie en modernisering van een apotheek is vandaag de dag meer dan alleen een kwestie van meubilair kiezen. Gezien de groeiende concurrentie van de groene kruisen heeft de apotheker er dan ook alle baat bij om de markt te analyseren en om, net zoals bij elk ander (commercieel) project, tegen wil en dank de gekende marketingtechnieken in te zetten. Geomarketing en potentieel Vooraleer een zaak op een bepaalde plaats in te planten is het - zeker bij grootwarenhuizen - de gewoonte om aan geomarketing te doen. Die bekijkt de socio-economische gegevens en de concurrentie waardoor de zaak zijn aanbod op zijn clientèle kan afstellen en kan anticiperen op nieuwe tendensen en opportuniteiten. Het mag meteen duidelijk zijn dat, tot voor kort, dit segment van de marketing weinig toegang vond in de officina's, zeker omdat de apotheken letterlijk tot honkvastheid gedwongen worden door de vestigingswet. En toch heeft men ondervonden dat ook die strategie de apotheker winst kan brengen. Positionering Op basis van de demografische en sociodemografische gegevens, onder meer verkregen via het Nationaal Instituut van de Statistiek (NIS), kan men zones onderscheiden met het profiel van de bewoners: de verhouding man/vrouw, de inkomsten, de gezinsgrootte, de gemiddelde uitgaven in de apotheek... Het is een middel om een idee te krijgen welke het potentiële clientèle is (zie kader). Apotheker-generalist versus specialist Naast deze cijferanalyse is er natuurlijk niets dat u verhindert om even om de hoek te gaan kijken bij de concurrerende apotheek en eens na te gaan wat de apotheker daar aanbiedt, welke faciliteiten hij heeft en wat zijn prijzenpolitiek is. Dat kan ook een rol spelen in de positionering van uw eigen apotheek en in de cruciale vraag of u een 'algemene' eerder dan een 'gespecialiseerde' apotheek wil zijn. "De algemene apotheek biedt een basis producten aan die tegemoet komen aan de algemene, klassieke behoeften, zonder de nadruk te leggen op een bepaalde specialisatie van de apotheekploeg. Hij toont op de displays dan ook geen duidelijke positionering", legt Erwin Veltjen uit. "De gespecialiseerde apotheek daarentegen moet een veel groter aanbod hebben van datgene waarin hij zich specialist noemt. Dat wil zeggen dat die specialisatie zich ook uit in de displays en de manier waarop hij zijn etalage en zijn rekken inricht. Dat heeft ook gevolgen voor de apothekersequipe. Die moet werkelijk perfect op de hoogte zijn van alle nieuwigheden in de specialisatie."