...

Er was eens... De meeste verhaaltjes beginnen met deze drie woorden. Zo ook het verhaal van Difrax, wat nu gespecialiseerd is in zowat alles wat het babyleven aangenamer kan maken. Er was eens, 44 jaar geleden, een dynamisch koppel in het Nederlandse Bilthoven. Zij heette Dippy en hij heette Frank. Samen besloten ze om een bedrijfje op te richten, letterlijk vanuit de garage van het ouderlijke huis. Ze noemden het Difrax, naar beider voornamen en de 'x' aan het einde was de naam van de onbekende nakomeling die ze zeker zouden maken. Dippy en Frank specialiseerden zich in watten oorstaafjes. En de zaken gingen goed. Vivienne Het gamma werd uitgebreid en alles kreeg zowat Viviennes stempel. Weg met jongensblauwe en meisjesroze of vuilwitte fopspenen. Kleurige tutjes met figuurtjes en abstracte tekeningen deden de markt even opschrikken en de fopspeen zelf werd in verschillende maten en vormen aangeboden. "De fopspeen zelf 'groeit' letterlijk ook mee. Zo'n klein baby'tje heeft helemaal geen handgreep aan het tuttertje nodig. Oudere kinderen wel. Net zoals er twee series speentjes nodig zijn: de ronde spenen die je echt voor kinderen die borstvoeding hebben gekregen moet aanraden omdat ze de zuighouding van de borstzogende baby volgen. Maar we hebben ook de meer traditionele platte spenen. Bovendien hebben we dan ook nog variatie in de hardheid van de speen. Zachte speentjes die je gemakkelijk kunt indrukken tot half gevulde en massieve spenen voor oudere kinderen." Patent op S-vorm Babyproducten moeten zeer functioneel zijn, ergonomisch perfect ontwikkeld en gemakkelijk in gebruik. Daarom kunnen bijvoorbeeld de S-vormige melkflesjes ook onderaan open. Veel gemakkelijker om schoon te maken. "Op die S-vorm hebben we een patent. Hij zorgt ervoor dat je als verzorgende - ook de papa's - vanzelfsprekend de fles zo houdt dat hij de perfecte stand aanneemt voor de baby (zonder risico op lucht zuigen) en comfortabel in de hand ligt bij diegene die voedt. De fles is, door die vorm, anti-koliek." Maar de babyproducten moeten ook leuk zijn om te zien. "Wij hebben daarom onze eigen designers in huis. Zij volgen de modekleuren. Ze baseren zich daarbij op mode en interieur. Babyspullen zijn gebruiksartikelen maar ouders houden er ook van als de baby trendy is. Mama's en papa's hebben niet één fopspeen, maar verschillende. Ze vinden het fijn als de kleur van de fopspeen bij de kleertjes past. Zo hebben we in ons gamma het volgende seizoen de fopspeen met jeansvariatie voor kinderen, ouder dan 18 maanden." Vreemdgaan Vivienne zorgde ook voor een andere (r)evolutie. Difrax zou vreemdgaan. The sky moest the limit worden. "In 2002 besloot ze dat we naar België zouden trekken. In 2005 begon een vertegenwoordiger op kousenvoeten. In 2006 nam ik het over. Ik besefte toen al heel goed dat er een gigantisch cultuurverschil was tussen Nederland en België. En daarenboven ook nog eens een verschil tussen Wallonië en Vlaanderen." Cultuurverschil De 'verovering' van de Belgische markt verliep echter niet van een leien dakje. "Je moet hier echt de markt kennen en die expertise misten wij als Nederlands bedrijf. We hebben dus een groothandelaar gevonden die ons product begreep en onze passie, onze visie en gedrevenheid deelde. De dag dat we met 2Pharma scheep zijn gegaan, was voor ons dan ook een cruciaal moment. Difrax was niet langer alleen onze baby, 2Pharma behandelde het als zijn eigen 'kindje'." Bisfenol A Over die papflessen was er de laatste tijd behoorlijk wat heisa door de aanwezigheid van bisfenol A. Dat mag van Europa na juni 2011 niet meer. "Wij maken flessen zonder bisfenol A", besluit Peter Van Hooydonk. "Het heeft wat creativiteit gevraagd en het productieproces is er duurder op geworden, maar we willen niet dat jonge ouders ook maar één seconde ongerust zijn."