We zijn de jaarwisseling van 2010 gepasseerd. Na deze feestperiode nemen duizenden vrouwen zich weer eens voor om wat meer tijd aan zichzelf en hun huid te besteden. De grote cosmetische tendensen voor 2010 spelen in op de vraag van vrouwen op zoek naar een meisjesvelletje...
...
Rimpelpreventie Ook op het terrein van de huidveroudering wordt steeds meer de nadruk op preventie gelegd. Vanaf de leeftijd van 25 jaar kunnen jonge vrouwen hun huid beginnen te hydrateren met producten die hun huid van de nodige elementen voorzien om de eerste rimpeltjes tegen te gaan. Het is vanzelfsprekend dat antioxidanten (zoals vitamines C en E, pycnogenol, polyfenol...) daar vanop de eerste rij deel van uitmaken. Zij zijn de wapens in de strijd tegen de oxidatieve stress en de vrije radicalen die worden aangevoerd door de vervuiling, het zonlicht, de temperatuursverandering en de luchtvochtigheid. De nieuwigheden op de markt richten zich ook op de vrouw van rijpere leeftijd. Dankzij het stabiliseren van de instabiele elementen (alleen of in associatie) combineren de nieuwe formules ingrediënten die gekend zijn voor hun antirimpeleffect met nieuwe molecules uit de cosmetica. We zien dan ook dat hyaluronzuur vanwege zijn onmiddellijke 'vruchtvlezige' effect en zijn intensieve hydraterende werking aan bestaande formules wordt toegevoegd. We zien ook dat bepaalde molecules of al gebrevetteerde actieve complexen een boost gaan geven aan de epidermische stamcellen. Die moeten de huid toelaten zich voortdurend te vernieuwen, maar hun werking vermindert met de leeftijd. Ze laten toe dat de huid zich herstelt, gaver wordt en een meer heldere uitstraling krijgt. Antirimpelmiddelen voor thuis Voor dames die niet te snel willen grijpen naar esthetische interventies die behoorlijk ingrijpend zijn, liggen er bij de apotheker nu hoogtechnologische hulpmiddeltjes klaar. We moeten toegeven dat niet alle beurzen die kunnen dragen, maar wat ze beloven doet menig vrouw dromen. Vaak gaat het om zeer geconcentreerde substanties die precies op de te behandelen plaatsen moeten worden aangebracht. In dit segment vinden we de rimpelvullende middelen en de verzorging die een soort botoxeffect heeft. Deze laatste zijn actieve stoffen of combinaties van actieve stoffen die de werking van het zogenaamde botulinetoxine nabootsen en een relaxerend effect hebben. Door de contractie van de lokale spieren te verhinderen, helpen ze om expressierimpeltjes niet te laten verschijnen. Cosmetische voeding Voor sommige vrouwen is het bijna een gewoonte geworden om als schoonheidsmiddel een gelule te gaan slikken. Natuurlijk denken we daarbij haast onmiddellijk aan vermageringstabletten of gelules tegen cellulitis, maar de nieuwe tendens is om ook gelules in te zetten in de strijd voor een gezonde huid en tegen rimpeltjes, acne en wallen onder de ogen. Deze gelules hebben de volgende effecten: Het schemerrijk van de bio Bang voor ongewenste neveneffecten die ze soms ervaren bij het gebruik van conventionele cosmetica, grijpen meer en meer vrouwen terug naar bioproducten. De cosmetische industrie heeft zich nu ook op de ethische productie geworpen, waarbij ze de natuur veel meer respecteert. Apothekers blijven op dit terrein niet achter: zij zien meer en meer merken (gekend of nieuw) binnenkomen die met een zeker succes een plaats veroveren in de apotheek. Deze producten schermen vooral met de natuurlijke ingrediënten van planten (plantaardige extracten, bloemenwaters, essentiële oliën...) maar ook letterlijk met grond, zoals bijvoorbeeld klei. Men bestrijkt het gezicht en het lichaam ermee zonder te denken aan alle mogelijke additieven die cosmetische producten kunnen bevatten zoals conserveringsmiddelen, kunstmatige parfums... Het is wel degelijk zo dat de normen waaraan de biologische cosmetica moet voldoen, behoorlijk strikt zijn. En we mogen ondertussen niet vergeten dat ook natuurlijke ingrediënten niet gelijkstaan met een totale afwezigheid van het risico op allergieën. Conclusie De ongebreidelde strijd van vrouwen tegen de eerste sporen van veroudering terwijl hun levensverwachting maar blijft stijgen, is een weldaad voor de cosmetische firma's. Meer en meer richt die zich op antirimpelbehandelingen die worden aangevuld met nutraceutische middelen, aangepast aan het huidtype. De biohype staat dan weer voor een terugkeer naar het naturelle en schoonheid zonder toegevoegde middelen.