...

De problemen begonnen die maandagochtend rond halfnegen - iets na de middag meldde het eHealth-platform dat het probleem verholpen was. Volgens een mededeling van het platform was er sprake van instabiliteit van een cruciale service, die de veiligheid van elektronische transacties bewaakt. In de praktijk bleek vooral Recip-e (het elektronisch geneesmiddelenvoorschrift) getroffen. Het Business Continuity Plan van het eHealth-platform faalde - volgens de mededeling raakte de noodprocedure zelf in de problemen juist omdat er geen sprake was van een onvolledige uitval van de dienst. Een dag later, dinsdag in de loop van de middag, lag Recip-e opnieuw plat, ditmaal doordat de 'hosting' door Proximus het liet afweten.De stabiliteit van het eHealth-platform is al lang problematisch. Maar de maanden gaan voorbij, en er verandert niets. De voorbije weken werden liefst vijf incidenten geregistreerd: op 15, 20, 24, 27 en 28 januari. Soms zijn die onderbrekingen van korte duur (20 minuten), andere keren duren ze een halve tot zelfs een hele dag, zoals het geval was op 15 januari: toen moesten alle zorgpartners in de brokken delen van 9u38 tot 18 u, zoals blijkt uit de gegevens die het platform zelf bijhoudt."De apothekers worden overstelpt door constante onbeschikbaarheden van geneesmiddelen en een informaticasysteem dat het te vaak laat afweten. De huisartsen krijgen te maken met een griepepidemie, een sowieso al grote werkdruk, een coronavirus alarm en ze kunnen zelfs niet rekenen op een systeem dat hen verplicht wordt opgedringen? Dat is niet redelijk en niet ernstig", stellen de APB en de Franstalige wetenschappelijke huisartsenkoepel SSMG in een gezamenlijk communiqué.Domus Medica, de wetenschappelijke vereniging van Vlaamse huisartsen, stuurde al maandagochtend tijdens de panne een persmededeling rond om zijn ongenoegen te luchten. "(...) de overheid vertikt het om een structureel probleem in zijn digitale ondersteuning aan te pakken. Dit is niet meer of niet minder dan schuldig verzuim van de overheid (...)." Artsensyndicaat Bvas reageerde dinsdag met een mededeling. Het vindt dat de overheid niet moet inzetten op een uitbreiding van e-health zolang het geen sluitend Business Continuity Plan kan garanderen voor de bestaande diensten - ook bij rampen.Frank Robben, baas van het eHealth-platform, betreurt in een persmededeling zelf de last voor de zorgverleners, die het falen van het Business Continuity Plan veroorzaakte, en belooft samen te zitten met de partners om de problemen aan te pakken. Minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD) reageerde ook en zegt te beseffen dat het belangrijk is "voor zorgverleners én patiënten dat ze kunnen rekenen op stabiele, betrouwbare e-gezondheidsdiensten". Dat zal de "nodige investeringen" vragen, beseft ze, maar die hebben ook een terugverdieneffect. Tevens zal de 'governance' van het hele systeem worden verbeterd, belooft ze.