...

Tegen conservatisme en modegrillen in, creëert Ars Musica nog steeds een stevig draagvlak voor het zoeken naar nieuwe muziektalen. Het lokt tegelijk reacties uit bij een publiek dat niet bang is om wakker geschud te worden. Daarnaast brengt het festival de jonge generatie via workshops in contact met de hedendaagse muziekpraktijk. Studenten kunnen hun inzichten tevens verrijken via diverse masterclasses.En dit jaar is er natuurlijk ook de terugblik op de 30 jaar Ars Musica. Zo kijkt men terug naar muziek die ooit toekomstmuziek was. Dus klinkt er muziek die onlosmakelijk met Ars Musica verbonden is van onder meer Philippe Boesmans, Henri Dutilleux, Jean-Luc Fafchamps, Benoît Mernier, Philip Glass, Steve Reich, John Cage of Karlheinz Stockhausen.Bij de uitvoerders mag dan ook het Kronos Quartet niet ontbreken. Dit legendarische strijkkwartet brengt bij Bozar werken die speciaal voor deze gelegenheid voor hen door Philip Glass en Terry Riley werden gearrangeerd. Het Californische viertal voert ook Different Trains van Steve Reich uit, een werk voor strijkkwartet en tape dat het Kronos Quartet als eerste opnam. In dit werk wordt op basis van getuigenissen een opmerkelijke parallel getrokken tussen de Amerikaanse treinpendelaars van de jaren 1940 en de overlevenden van Holocaust.Het symfonisch orkest van Luik brengt voor Ars Musica het celloconcerto Tout un monde lointain uit 1970 van Henri Dutilleux met Christian Poltéra als solist. En op de beelden van Firebird (2014), de eerste langspeelfilm van de Nederlandse regisseur Lucas van Woerkum, voeren zij de muziek van De Vuurvogel uit, de beroemde balletmuziek van Stravinsky uit 1910. Naast de interactie tussen beeld en muziek, blaast van Woerkum het verhaal van De Vuurvogel ook nieuw leven in met hedendaagse beelden en personages.Arnold Schönbergs Pierrot lunaire was in 1912 een van de werken die de muzikale moderniteit inluidde. Deze fascinerende cyclus brengt 22 expressionistische melodrama's samen op basis van gedichten van de Belgische symbolist Albert Giraud. Schönberg introduceert er ook het Sprechgesang, een stijl die het midden houdt tussen zingen en spreken.Voor het Pierrot Rewrite-project nodigde Ars Musica hedendaagse componisten uit om een muzikaal antwoord te geven op Schönbergs meesterwerk. Zo kregen 22 componisten de opdracht om een gedicht uit de 50-delige gedichtencyclus te kiezen en er muziek voor te componeren. Deze 22 miniaturen van zeer verschillende esthetiek worden met het originele meesterwerk geconfronteerd. Ensemble Musiques Nouvelles en mezzosopraan Pauline Claes voeren de werken uit.