...

De onderzoekers beschrijven hoe het darmenzym NAPE-PLD, dat betrokken is bij het hongergevoel en de regulering van de eetlust, onder invloed staat van de samenstelling van de darmflora. Ze publiceerden een overzicht van de wetenschappelijke publicaties die de zowat honderdduizend miljard bacteriën van onze darm - en de producten die ze aanmaken - in verband brengen met onze gezondheid."Onze twee publicaties onderzoeken in detail de samenstelling van het microbioom en de aanzienlijke activiteit daarvan", zegt prof. Patrice Cani. "De eerste publicatie - in Nature Reviews endocrinology - belicht onze voortschrijdende kennis over het verband tussen de darmflora en metabole ziekten. In 2018 alleen al verschenen wereldwijd meer dan 4.000 wetenschappelijke artikels over het microbioom van de darm. Een groot deel daarvan gaat over hartziekten en metabole ziekten gerelateerd aan overgewicht en obesitas."De tweede studie werd gepubliceerd in Nature Metabolism, een nieuw wetenschappelijk tijdschrift dat volledig gewijd is aan het metabolisme. "Ons artikel is een uitgebreid overzicht van wat men weet over de interactie tussen het darmmicrobioom en het metabolisme", aldus prof. Cani. "Men gaat daarbij werkelijk tot op het niveau van de onderliggende mechanismen.""Het wetenschappelijk onderzoek legt zich momenteel toe op het bestuderen van stoffen die door de darmbacteriën worden geproduceerd en effecten op ons lichaam uitoefenen. Sommige substanties worden herkend door het immuunsysteem van de gastheer of werken in op de celkern.""Men kijkt tegenwoordig niet meer alleen naar wat er met het metabolisme gebeurt als die of die bacterie in onze darm aanwezig is. Het huidige onderzoekswerk ontrafelt de mechanismen van die beïnvloeding op moleculair niveau. Kortom, veel meer dan vroeger wordt het een integrale aanpak."Prof. Cani geeft enkele voorbeelden om te duiden hoe stoffen geproduceerd door de darmbacteriën precies ons lichaam beïnvloeden. "Onze darmbacteriën produceren substanties die in de darm de secretie van verschillende hormonen stimuleren. Sommige van die hormonen doen de eetlust afnemen, andere doen de glycemie dalen door verhoging van de insulinegevoeligheid. De substanties die door de darmbacteriën worden afgescheiden en de hormoonproductie in de darm beïnvloeden, worden momenteel op grote schaal ingezet om nieuwe geneesmiddelen tegen diabetes te ontwikkelen.""Er bestaat ook een wisselwerking tussen de bacteriën van het darmmicrobioom en de galzouten. Laten we voor ogen houden dat de galzouten niet alleen vetten in emulgeren, maar ook signalen uitsturen naar andere organen. Onderzoek toonde ondertussen aan dat ze het energieverbruik van het lichaam kunnen opdrijven, inflammatoire processen indijken of de glycemie laten dalen. Opmerkelijk is dat de samenstelling van de galzouten afhangt van die van de darmflora."Zelf toonde prof. Cani samen met zijn team aan hoe een darmbacterie het gemis aan een lichaamseigen substantie kan compenseren. De onderzoekers gebruikten daarvoor een muismodel dat door knock-out van het darmenzym NAPE-PLD een slecht gereguleerd verzadigingsgevoel hadden, waardoor ze neiging hadden tot obesitas. Door toediening van de bacterie Akkermansia muciniphila werd de regulering van het verzadigingsgevoel hersteld.Patrice Cani verwijst ten slotte naar twee geneesmiddelen die het microbioom van de darm beïnvloeden. "Enerzijds metformine, die al sinds jaar en dag wordt gebruikt bij de behandeling van diabetes type 2. Anderzijds de protonpompremmers. In beide gevallen wordt de darmflora door de medicatie gewijzigd. Maar bij metformine is dat in de gunstige zin, terwijl er bij de protonpompremmers waarschijnlijk sprake is van een ongunstig effect op lange termijn."