...

Zowat één op de tien patiënten met een chronische aandoening zoals hypertensie zou zijn behandeling bij het begin van de pandemie stopgezet hebben, waardoor hun risico op een hartaanval of een beroerte verdrievoudigd is. En dat is maar één van de talrijke gevolgen van deze gezondheidscrisis en de lockdown. De Wereldgezondheidsorganisatie wijst al van bij het begin op de gevaren van fake news en helpt de bevolking om zich niet te laten overspoelen door de zogenaamde infodemie (zie ook blz. 10-11). De Franstalige apothekerskoepel lanceert in diezelfde context vanaf 8 februari een campagne met als slogan 'Internet vous informe? Votre pharmacien vous conseille!'. "Tijdens de lockdown zaten mensen thuis, achter de computer. Het is veel gemakkelijker om op Google een antwoord te zoeken dan een zorgprofessional aan te spreken. Patiënten zetten hun behandeling stop en mensen waren bang om naar de dokter of het ziekenhuis te gaan. Internet werd het middel bij uitstek om informatie op te zoeken, en om medicatie aan te kopen. Daarom willen we nogmaals benadrukken dat de apotheker een betrouwbare informatiebron blijft, die het kaf van het koren kan scheiden", zegt AUP-voorzitter Nicolas Echement. Het idee ontstond uiteraard al vóór er sprake was van covid-19. "Het gebeurt zo vaak in de apotheek: iemand vertelt dat hij op het internet heeft gelezen dat een welbepaalde behandeling dé oplossing is voor zijn probleem. Internet is een beetje zoals 'de buurvrouw die alles weet'. Voor de apotheker is het dan niet altijd evident om de patiënt uit te leggen dat hij het verkeerd voorheeft. We willen onze patiënten waarschuwen, net als andere campagnes dat in het verleden al deden ('Google n'est pas médecin' van de Franstalige huisartsenvereniging SSMG, 'Geneesmiddelen via internet? Surf niet met uw gezondheid!' van het Fagg), en erop wijzen dat de apotheker paraat staat met correcte en pertinente informatie, beter dan wat het internet kan bieden. Dat is nu eenmaal ons beroep." "We willen ook benadrukken dat we tijdens de lockdown open zijn gebleven en dat we altijd bereid zijn om vragen van patiënten te beantwoorden, ook in moeilijkere omstandigheden. We kennen onze patiënten immers goed." Vanaf 8 februari gaat de campagne van start, met twee verschillende affiches voor de officina's, een patiëntenbrochure en posts op de sociale media. De AUP lanceert voor het eerst zo'n grootschalige campagne naar het brede publiek. "Het is onze bedoeling om de relatie tussen apotheker en patiënt te onderhouden. De campagne duurt een maand, maar het thema blijft uiteraard het hele jaar door een aandachtspunt", stelt Nicolas Echement.