De inspiratie haalde de Orde bij een gelijkaardig initiatief van de Orde der Artsen, zegt prof. Gert Laekeman, voorzitter van de Nationale Raad. "De Orde der Artsen merkte dat bepaalde klachten van patiënten meer te maken hadden met persoonlijke problemen van de arts dan wel met deontologie. Denk bijvoorbeeld aan familiale omstandigheden, een verslavingsproblematiek of een burn-out waardoor een arts minder goed presteert. In zo'n geval zou een sanctie de situatie alleen verergeren." In 2016 startte daarom de hulplijn 'Arts in nood', waar artsen gratis en in alle discretie geholpen worden door een vertrouwensarts die een luisterend oor biedt, mee zoekt naar een oplossing of doorverwijst.

Een zorgverlener die zelf zorgbehoevend is, kan niet optimaal functioneren en mag de problemen niet blijven ontkennen

In 2021 besliste de Orde der Apothekers om de nodige financiële middelen vrij te maken om voor apothekers een vergelijkbare hulplijn te starten - niet toevallig ten tijde van de covid-pandemie, waarbij apothekers in eerste lijn en in ziekenhuizen zwaar onder druk stonden, zegt Laekeman. "We willen onze collega's niet aan hun lot overlaten wanneer zij problemen hebben om hun job naar goed vermogen te vervullen."

De hulplijn kan gebruik maken van het secretariaat achter 'Arts in nood', dat fungeert als koepel voor alle initiatieven ter zake. De Orde ging op zoek naar vertrouwensapothekers; de kandidaten volgden daarvoor een aangepaste opleiding. In januari van dit jaar ging de hulplijn 'Apothekers in nood' officieel van start met één Nederlandstalige en één Franstalige vertrouwensapotheker. Naast de hulplijn organiseert 'Arts in nood' webinars over onder meer preventie van burn-out en verslaving en over agressie tegen zorgverleners. Ook apothekers kunnen deze webinars volgen.

Laekeman benadrukt dat de organisatie van de hulplijn volledig onafhankelijk is van de Orde. "Het was voor ons absoluut uit den boze dat wij zouden weten welke collega's een beroep doen op psychologische ondersteuning. Mocht er tegen iemand op datzelfde ogenblik een klacht lopen, zou dat het oordeel kunnen beïnvloeden en dat willen we vermijden. De Orde verneemt wel hoeveel oproepen de hulplijn krijgt, maar zal nooit namen krijgen." Na één jaar zal het project geëvalueerd worden.

Laekeman hoopt dat apothekers snel de weg zullen vinden naar de hulplijn. "Voor een zorgverlener is het soms een grote stap om zelf hulp te vragen. Maar een zorgverlener die zelf zorgbehoevend is, kan niet optimaal functioneren en mag de problemen niet blijven ontkennen."

De hulplijn 'Arts in Nood' staat open voor alle leden van de Orde der Apothekers en is op werkdagen van 9 u tot 17 u te bereiken op het gratis nummer: 0800 12 722 of via info@apothekersinnood.be.

De inspiratie haalde de Orde bij een gelijkaardig initiatief van de Orde der Artsen, zegt prof. Gert Laekeman, voorzitter van de Nationale Raad. "De Orde der Artsen merkte dat bepaalde klachten van patiënten meer te maken hadden met persoonlijke problemen van de arts dan wel met deontologie. Denk bijvoorbeeld aan familiale omstandigheden, een verslavingsproblematiek of een burn-out waardoor een arts minder goed presteert. In zo'n geval zou een sanctie de situatie alleen verergeren." In 2016 startte daarom de hulplijn 'Arts in nood', waar artsen gratis en in alle discretie geholpen worden door een vertrouwensarts die een luisterend oor biedt, mee zoekt naar een oplossing of doorverwijst. In 2021 besliste de Orde der Apothekers om de nodige financiële middelen vrij te maken om voor apothekers een vergelijkbare hulplijn te starten - niet toevallig ten tijde van de covid-pandemie, waarbij apothekers in eerste lijn en in ziekenhuizen zwaar onder druk stonden, zegt Laekeman. "We willen onze collega's niet aan hun lot overlaten wanneer zij problemen hebben om hun job naar goed vermogen te vervullen." De hulplijn kan gebruik maken van het secretariaat achter 'Arts in nood', dat fungeert als koepel voor alle initiatieven ter zake. De Orde ging op zoek naar vertrouwensapothekers; de kandidaten volgden daarvoor een aangepaste opleiding. In januari van dit jaar ging de hulplijn 'Apothekers in nood' officieel van start met één Nederlandstalige en één Franstalige vertrouwensapotheker. Naast de hulplijn organiseert 'Arts in nood' webinars over onder meer preventie van burn-out en verslaving en over agressie tegen zorgverleners. Ook apothekers kunnen deze webinars volgen. Laekeman benadrukt dat de organisatie van de hulplijn volledig onafhankelijk is van de Orde. "Het was voor ons absoluut uit den boze dat wij zouden weten welke collega's een beroep doen op psychologische ondersteuning. Mocht er tegen iemand op datzelfde ogenblik een klacht lopen, zou dat het oordeel kunnen beïnvloeden en dat willen we vermijden. De Orde verneemt wel hoeveel oproepen de hulplijn krijgt, maar zal nooit namen krijgen." Na één jaar zal het project geëvalueerd worden. Laekeman hoopt dat apothekers snel de weg zullen vinden naar de hulplijn. "Voor een zorgverlener is het soms een grote stap om zelf hulp te vragen. Maar een zorgverlener die zelf zorgbehoevend is, kan niet optimaal functioneren en mag de problemen niet blijven ontkennen."