...

In de postcast komen verschillende darmkankergerelateerde - hoe kan het ook anders? - thema's aan bod zoals preventie, bevolkingsonderzoeken, acties en marketingcampagnes van Stop Darmanker. Voormalige darmkankerpatiënten delen er ook hun eigen ervaringen. Elke aflevering is een interview met een persoon die dichtbij darmkanker/de vzw staat. Om de interviews in goede banen te leiden, nam de vzw interviewer Joost Houtman onder de arm. Het resultaat zijn zes gesprekken van een klein uur met heel wat info over darmkanker, leuke anekdotes en straffe quotes. Een van de genodigden is voormalig Vlaams minister van Volksgezondheid en Welzijn Jo Vandeurzen, die mee aan de wieg stond van de darmkankerscreening in Vlaanderen. Hij benadrukt het belang van de investering in het project: "Dit is zonder twijfel de meest verantwoorde investering geweest, met een enorme gezondheidswinst als resultaat. Ik werd er zelfs over aangesproken op straat in Genk. Mensen kwamen me bedanken omdat ik hun leven gered had, dat doet wel iets met een mens." Luc Colemont: "Dat Jo in crisistijd toch budget heeft vrijgemaakt voor de darmkankerscreening, verdient zeker een pluim. De winst uit deze investering vloeit immers niet noodzakelijk terug naar Vlaanderen, maar komt eerder het federale geneesmiddelenbudget ten goede. Maar het is tenslotte een grote gezondheidswinst voor de bevolking, en dat is wat uiteindelijk telt." In de andere afleveringen van de podcast schuiven nog aan: Luc Colemont zelf, Stop Darmkanker-projectmanager Bruno Mettepenningen en gewezen hoofdcommissaris van de Gentse politie en ex-darmkankerpatiënt Steven De Smet. Later komen ook nog Harry Demey, topman van marketingbureau LDV United, de Limburgse onderneemster Inge Geerdens (CVWarehouse) en Frija Leunens (AG) aan het woord. De podcast kon eigenlijk op geen beter moment komen nu het aantal lezingen door de coronacrisis terugloopt, laat Luc Colemont - die jaarlijks ruim 120 lezingen geeft - weten in een persbericht. "Op deze manier kunnen we de mensen blijven overtuigen van de enige grote boodschap die ze absoluut moeten onthouden." Met 'De Grote Boodschap' sluit de vzw '10 jaar Stop Darmkanker' af. In het kader van die actie lanceerde Stop Darmkanker eerder dit jaar ook een pop-upstore in het Antwerpse Grand Bazaar, een webshop, en tal van andere sensibiliseringsacties. Er is luistermateriaal goed voor zes uur, mogelijk volgen er nog afleveringen, zo besluit dr. Luc Colemont.De eerste drie afleveringen van de podcast zijn al te beluisteren via de website van Stop Darmkanker, Spotify,Google en Apple. www.stopdarmkanker.be