Wat heeft een apotheker te zoeken op sociale media? Het antwoord is eenvoudig: alles. We schotelden tien vragen voor aan een specialist ter zake, zodat je als apotheker niet langer hoeft te twijfelen over de stap naar Facebook en Instagram.
1. Waarom moet een apotheker aanwezig zijn op sociale media?
...
We zien preventie als een belangrijke reden bij apothekers. Op sociale media kunnen ze hun expertise tonen, aan de hand van handige tips om kwaaltjes te voorkomen. In het hooikoortsseizoen geef je als apotheker bijvoorbeeld tips rond wat je kunt doen als hooikoortspatiënt, zonder daarbij te zeggen: koop dit of dat geneesmiddel. Op sociale media moet je vooral nadenken over de 'what's in it for me?' van volgers - en dus klanten. Waarom moeten ze je pagina liken? Tips en tricks zijn een perfecte reden. Met sociale media heb je ook meer mogelijkheden om brede informatie te geven dan tijdens 1-op-1-gesprekken in de apotheek. We zien dat steeds meer apothekers bezig zijn met sociale media. Je kunt gewoon niet achterblijven als je een zaak hebt. Al je klanten zitten op sociale media. Het biedt dus enkel voordelen. Apothekers moeten zich houden aan de beslissingsboom voor reclame, die ze via de apothekersverenigingen kunnen raadplegen. De regels zijn eigenlijk dezelfde voor een fysieke flyer of brochure als voor een kanaal op sociale media. Je mag bijvoorbeeld niet praten over één specifiek geneesmiddel en ook communicatie rond voorschriftmedicatie is not done. Je mag als apotheker ook niet rechtstreeks of onrechtstreeks aanzetten tot overconsumptie of oneigenlijk gebruik. Als je foto's van je team op sociale media plaatst, let er dan op dat er geen medicatie op de achtergrond staat. Kies voor een neutrale achtergrond. Maak in eerste instantie een Instagram- en Facebookpagina aan. Vooral Facebook is belangrijk als apotheker, maar ook Instagram is nuttig. Ik kwam al verschillende Instagram-pagina's van apothekers tegen die heel fijn zijn om te volgen. Instagram is een visueler medium, maar zeker ook aan te raden. Stel vervolgens een soort contentkalender op, met daarin alle data en onderwerpen die je op sociale media wil brengen. Uit een van onze bevragingen blijkt dat veel apothekers te pas en te onpas iets op sociale media zetten, 'wanneer ze er eens aan denken'. Ergens is dat begrijpelijk, want er komt wel wat werk bij kijken, maar met een planning kom je veel verder. Zo kun je beter nadenken over de thema's die je wil behandelen en bewaar je het overzicht. Je kan de planning bijvoorbeeld per maand maken en verschillende berichten ook meteen inplannen. Zo blijf je aanwezig voor je volgers, zonder dat je er voortdurend mee bezig moet zijn. De beste momenten hangen af per pagina. Je kunt bij de statistieken van je pagina bekijken wanneer je volgers het meest online zijn en het meest interageren met je pagina. Op basis daarvan kun je kiezen wanneer je het best iets post. Uit algemene inzichten blijkt woensdag om 18 uur de meest actieve periode op Facebook. Het beste uur om iets te posten is om 15 uur. Maar nogmaals: bekijk best je eigen pagina- statistieken. Je doelpubliek is anders, dus moet je daar je inhoud op aanpassen. Instagram is vooral populair bij mensen jonger dan 35, Face- book is meer voor 35+. Wat interesseert die specifieke leeftijdsgroepen? Ook de mogelijkheden zijn verschillend. Op Facebook kan je heel gemakkelijk links delen, wat op Instagram complexer verloopt. Daar maak je meer gebruik van hashtags, maar op Facebook zoeken mensen dan weer niet echt via hashtags. Uit onderzoek is trouwens gebleken dat jongeren ook naar sociale media trekken om medisch nieuws te volgen. Wissel luchtige informatie en tips af met ernstigere zaken. Je informatie moet vooral altijd heel transparant en correct zijn. Om via het algoritme van Facebook regelmatig in beeld te blijven, is dat drie keer per week. Je hoeft niet bang te zijn om je volgers te spammen. Er zijn zoveel pagina's en vrienden op Facebook dat jouw pagina niet te hard zal opvallen. Meestal krijgen je volgers ook niet al je posts te zien. Voor Instagram mikken we op drie tot vijf berichten per week. Let op, je kan ook starten met één post per week en zien hoe het loopt. Gaat dat vlot? Trek het aantal dan wat op. Zorg voor goede foto's. Let op de compositie en een propere achtergrond als je zelf foto's maakt. Er zijn ook enkele gratis beeldbanken waarop je toepasselijke foto's kunt zoeken. Een niezend persoon als je iets brengt rond hooikoorts, om maar iets te noemen. Zo zorg je voor mooie en kwalitatieve foto's. Mijn favoriet is de beeldbank Unsplash.com. Die is gratis en je hoeft ook geen bron te vermelden. Voor een pagina van een apotheker vind ik dat wat vreemd en raad ik het niet meteen aan. Modeketens doen dat bijvoorbeeld wel, maar veel wedstrijden die ik zie bij kleinere bedrijven zijn zaken die eigenlijk niet mogen. Facebook laat in principe geen Like, Share & Win-wedstrijden toe. Als je een wedstrijd houdt, moet je in feite ergens een wedstrijdreglement hebben staan. Wat er echt toe doet, is de hoeveelheid likes en reacties op je posts. Zorg daarom dat je goeie en relevante content aanbiedt, waar mensen iets aan hebben. Vermeld ook op al je communicatie, zowel je website als op je offline communicatie, dat je actief bent op sociale media. Ga ook in interactie met je volgers. Elke reactie, zowel positief als negatief, zou een reactie moeten krijgen van de pagina zelf. De klant voelt zich zo geapprecieerd en krijgt het gevoel dat er geluisterd wordt, wat vertrouwen schept. Als iemand schrijft: wat een fijn product, dan kun je reageren: dank je, wij zijn ook grote fan. Uit iemand zijn ongenoegen, bijvoorbeeld over een onbeleefde medewerker van de apotheek, blijf dan rustig en zeg dat je de frustratie begrijpt en dat je het probleem intern zal bespreken. Zo kun je er misschien toch nog iets positief van maken. Blijf vooral trouw aan jezelf en blijf vriendelijk. Hoe je je presenteert in je apotheek moet zich weerspiegelen in je socialemediakanaal. Voer geen platte promo. De 1-op-1-communicatie in je apotheek hanteer je ook op sociale media, even oprecht.