...
Apotheker verliest wat krediet
Ook Quintiles heeft een onderzoeksopdracht gelanceerd. 1.000 patiënten en 160 huisartsen en specialisten konden hun zeg doen over de therapeutische relaties tussen arts en patiënt. Daaruit blijkt dat de Belgen de toekomst somber bekijken. De evolutie van de gezondheid van de Belg gaat er, volgens de meerderheid, op achteruit. Geneesmiddelen zijn wel beter aangepast aan de aandoening, de burger onderhoudt een gezondere levensstijl, werkt preventiever en de kwaliteit van artsen en ziekenhuizen gaat erop vooruit. Maar toch. Referentiepunt De apotheker is het derde referentiepunt, na de huisarts en de specialist. Internet maakt wel duidelijk opgang, vooral bij 25-34-jarigen. De apotheker verliest 'punten' als referentiepunt, maar wordt wel gewaardeerd. 69 procent van de patiënten zeggen dat ze een betere relatie met hun apotheker hebben dan met de specialist. Vooral de nuttige tips van de apotheker worden gewaardeerd. Maar de huisarts en de specialist worden als betrouwbaarder ingeschaald. De patiënt ziet de apotheker als een bijzonder nuttige link tussen zichzelf en de dokter. Een apotheker kan het op een eenvoudige, niet technische manier uitleggen en - vooral - de apotheker luistert veel meer naar de patiënt. Hij is ook altijd beschikbaar en hij neemt zijn tijd. Een van de grote voordelen die de patiënt bij zijn apotheker terugvindt, is de mogelijkheid om hem erop te wijzen dat er goedkopere oplossingen zijn voor zijn behandeling, zijn substitutierecht. De patiënt ervaart toch dat zijn apotheker bekommerd is om zijn financiële situatie, aangezien hij aangeeft dat zijn apotheker hem erop wijst als hij een evenwaardig goedkoper geneesmiddel kan gebruiken. Advies De patiënt volgt dan ook het advies van zijn apotheker, al volgt hij nog iets meer het advies van de voorschrijvende specialist, gevolgd door de voorschrijvende huisarts. Alleen is er duidelijk een verschil tussen 'zeggen' en 'doen'. Bijna een op de vier patiënten begint zijn behandeling later dan voorgeschreven. Vooral vrouwen en patiënten tussen 35 en 44 jaar zijn daar sterk in. De helft stopt de behandeling ook vroeger dan voorgeschreven. Een op de drie doet dat omdat hij zich genezen voelt of omdat de nevenwerkingen hem te veel stoorden. Opvallend daarbij is dat vooral ouders de behandeling van hun kind voortijdig afbreken. Als het gaat om de visie op de farmaceutische industrie, dan hebben twee op de drie Belgen een positief idee over het onderzoek en de ontwikkeling die binnen deze industrietak wordt uitgevoerd. Tegelijkertijd denkt bijna een op de vier ook dat de farma vooral op zoek is naar winst. Als alle sectoren op een rijtje worden gezet, dan geniet de farmasector best veel vertrouwen bij de burger. Op de eerste plaats staat de voedingssector, gevolgd door de communicatiesector en dan de farma. Maar als we kijken welke sectoren in de top 3 staan, dan vinden we de farmasector toch op de tweede plaats, na de voedingssector.
Verder lezen?
Registreer u om toegang te krijgen tot de inhoud van deze website.* Lees bovendien elke maand 4 gratis artikelen
Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd* de Apotheker zijn medische vakbladen. De Belgische wetgeving zegt dat alleen artsen en zorgverleners met Rizivnummer deze mogen raadplegen. Dat geldt ook voor deze sites.
Verder lezen?
Registreer u om toegang te krijgen tot de inhoud van deze website.* Lees bovendien elke maand 4 gratis artikelen
Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd* de Apotheker zijn medische vakbladen. De Belgische wetgeving zegt dat alleen artsen en zorgverleners met Rizivnummer deze mogen raadplegen. Dat geldt ook voor deze sites.