...

Het charter tekent de krijtlijnen uit voor de Vlaamse apotheker en zijn netwerk, het Vlaams Apothekers Netwerk. Een mooie uitdaging, vindt ook apotheker Thierry De Heyn, voorzitter van VAN. "Drie prioriteiten hebben wij eruit gelicht. Eerst en vooral is er de nood aan multidisciplinair werken. Om dit mogelijk te maken wil de apotheker volledig geïntegreerd zijn in de eerste lijn. Een tweede prioriteit is de IT-ondersteuning (GFD en Vitalink). Deze IT-ontwikkelingen zullen de apotheker in staat stellen om doeltreffender aan farmaceutische zorg te werken en samenwerking tussen apothekers onderling en met andere zorgverleners te vereenvoudigen. Ten derde wenst VAN het maken en opvolgen van medicatieschema's te implementeren in Vlaanderen, een noodzakelijke voorbereiding op de komst van Vitalink eind dit jaar. Een vertaling van dit charter naar de praktijk is noodzakelijk. Apothekers kunnen hiervoor rekenen op de steun van VAN en de verschillende lokale beroepsverenigingen die hun krachten voor de uitrol van de verschillende projecten zullen bundelen." Het medicatieschema Een medicatieschema vormt een belangrijk werk- en communicatie-instrument voor patiënt en zorgverlener. Net daarin kan de apotheker-zorgverlener een grote meerwaarde betekenen. Het laat hem toe om daarbij de scharnier te zijn tussen arts en patiënt. Apr. De Heyn: "De laatste 20 jaar hebben we logistiek ontzettend veel vooruitgang gemaakt, maar nu moeten we verder. Met actuele medicatieschema's krijgt de apotheker voor het eerst zicht op het totaal geneesmiddelengebruik van de patiënt. Die kennis kunnen we bespreken en delen met huisarts, ziekenhuis, thuisverpleging en patiënt." Patiënt centraal "De patiënt staat centraal en neemt mee verantwoordelijkheid op voor de actualisatie van zijn medicatieschema", legt apr. Steffi Cornwell van KAVA uit. "Dat is cruciaal. Medicatieschema's zijn goed ingeburgerd in WZC, maar naar de individuele patiënt in de thuiszorg kan er nog veel verbeterd worden." Geleidelijk invoeren "Een medicatieschema aanmaken lijkt eenvoudig, maar dat is het niet", vult Steffi Cornwell aan. "Als apotheker weet je niet altijd waarom iemand iets neemt." Thierry De Heyn is de eerste om toe te geven dat dit systeem soms belastend kan zijn voor de apotheker. "Het is, zeker in het begin, wat zoeken, maar het is ook zeer bevredigend", weet hij. "Onze jonge apothekers zijn perfect opgeleid en gemotiveerd om deze taak op zich te nemen". Steffi Cornwell raadt de apothekers dan ook aan om dit systeem geleidelijk in te voeren. "Kies een bepaalde (risico)groep en geef die personen een leeg medicatieoverzicht mee. Vraag dat de patiënt dit thuis zo volledig mogelijk invult. Daarna vergelijk je wat er op zijn blad staat met wat er in jouw computer staat vermeld. Wij hebben vervolgens een gespreksrichtlijn opgemaakt om samen met de patiënt het medicatieschema te optimaliseren. Met open vragen wordt ook nagegaan of er sprake is van nevenwerkingen bijvoorbeeld. Daarna wordt het schema bewaard, afgedrukt en opnieuw meegegeven met de patiënt met de vraag dit steeds te tonen bij elk consult van huisarts, specialist of ziekenhuis. Zij kunnen het schema aanvullen of wijzigen waar nodig. Zo blijft het steeds actueel en vormt het een uitstekend dynamisch communicatiemiddel vanuit de apotheek naar de patiënt en andere zorgverleners." Meten is weten Idealiter ontvangt de apotheker voor deze farmaceutische verstrekking een honorering. Vooraleer echter een honorering aan te kunnen vragen dient de apotheker te bewijzen dat hij bepaalde acties al dan niet heeft ondernomen ('meten is weten'). Om een logging mogelijk te maken, werden verschillende CNK-codes aangevraagd m.b.t. tot het medicatieschema en de farmaceutische zorg die hierbij van pas komt. Het gaat van 'vraag tot aanmaak', over 'aanpassing oud schema' tot 'opsporing dubbelmedicatie en 'contactopname zorgverlener'. "Wij vragen de apothekers om bij elke handeling de desbetreffende CNK-codes in te scannen op een voorschrift. Dit gaat mee naar de tarificatiedienst waar we op die manier, ook naar de overheid, eens kunnen aantonen waar we eigenlijk mee bezig zijn. Plus dat we op die basis ook onze software kunnen aanpassen", voegt Thierry De Heyn eraan toe.