...

Quatre Mains ontwerpt designs voor verpakking uit heel veel verschil lende sectoren, waaronder Health-producten. Het ontwerpbureau sleepte tijdens de prestigieuze Pentawards van vorig jaar maar liefst vijf prijzen in de wacht waaronder een gouden award.Volgens creatief directeur De Grande van Quatre Mains zijn er wat betreft verpakkingsdesign van health-producten diverse trends te zien. Eén hiervan is de neutraliteit bij het verpakkingsdesign voor nutraceutics (combinatie van nutrials en farmaceutics), zoals de gezondheidsbevorderende producten van Svensson en Decola. "Wit in al zijn eenvoud staat ook voor gender-neutraal, heel dikwijls betreft het producten die unisex aangeboden worden. Het groot voordeel bij het ontwerpen van dit soort verpakkingen is dat alle wettelijke informatie vaak op een bijsluiter of op de secundaire verpakking komt te staan, zodat de creativiteit en het grafisch ontwerp op de primaire verpakking meer vrijheid heeft. Daarenboven waren we bij lancering van de producten voor Decola zeer vrij in het ontwerp", aldus De Grande wanneer hij gevraagd wordt naar een eventuele briefing door het merk. "Dat was voor Svensson volledig anders omdat het een redesign van een bestaande verpakking betrof, waar nieuw leven in geblazen zou worden. De voorbije jaren zijn er diverse nieuwe verpakkingen geïntroduceerd. Nog steeds volgt om de zoveel tijd een nieuwe introductie. Het is een markt van vraag en aanbod, die heel sterk in beweging is. Ook qua nieuwe ingrediënten waarvan de benefits van de vele superfoods nu pas duidelijk zijn, zijn er dus nog veel mogelijkheden voor productontwikkeling", meent De Grande.Naast een neutrale witte basis kent het verpakkingsdesign van health-producten nog een aantal belangrijke kenmerken. "Heel vaak worden dit soort producten steeds meer online verkocht. Daarom worden deze verpakkingen vooral van een grafischevisuele 'taal' voorzien in plaats van een meer fotografische benadering. Op internet vind je tal van beelden die de werking van het product illustreren. Net daarom wijkt de 'taal' op de verpakkingen daar sterk van af."Veel voorkomend bij deze verpakkingen zijn het gebruik van een 'codetaal' in de productomschrijving. Zo staat er bij Svenssonverpakkingen bijvoorbeeld '3Zero' en 'XTR' op de verpakking. Deze 'would-be' wetenschappelijke codering zorgt ervoor dat consumenten de perceptie hebben dat het product de oplossing is voor hun gezondheid." Daarnaast zijn de grafische codes en het kleurgebruik op de verpakking ook een afgeleide van de categoriesoort. "Bij Svensson Weight, een lijn producten die je helpt bij gewichtscontrole, is er zeer bewust gekozen voor een heldere blauwe kleur. Blauw staat hier voor lichtheid en water, dat geldt eveneens voor de druppeltjes in het design. Bij de Svensson Sexual producten, zijn we voor het ontwerp vertrokken vanuit de tinteling van een veertje. Dit veertje staat symbool voor gevoeligheid. De rode kleur in deze categorie straalt dan weer opwinding en warmte uit. Bij Svensson Sports werd voor zwart gekozen als dominante kleur om de kracht en de efficientie van de producten te accentueren. De gouden kleur in de ruitjes stralen kracht en competitiviteit uit. Het strakke ruitjespatroon onderstreept de functionaliteit van de spierkracht tijdens het sporten. Het motief komt dan weer veel voor in de start en finishvlaggen bij sportwedstrijden."Wat in alle Svensson-designs terugkomt is de suggestie van beweging in de grafische vormen. "Beweging brengt een positieve associatie van verbetering mee in de ogen van de gebruiker." Ook bij het verpakkings-ontwerp voor Decola Nutraceutics is Quatre Mains vanuit een witte basis vertrokken. In tegenstelling tot het Svensson design is wit hier de meest dominante kleur gebleven. "De 'nutraceutics' zijn bedoeld als aanvulling bij een verstoorde gezondheid. Ze richten zich tot ieder, voor wie vitaliteit, energie en gezondheid, van lichaam en geest, belangrijk zijn." Het grafisch element op deze verpakking werd geïnspireerd door de mandala. Een mandala is een geometrisch patroon die op symbolische manier de kosmos uitbeeldt. Het ondersteunt de beoefenaar van meditatie door zich te concentreren op het betreffende motief. "De mandala's op de verpakking staan voor een rustgevende yoga-sfeer. De Decolaproducten worden heel specifiek voorgeschreven bij mensen die het evenwicht met lichaam en geest dreigen te verliezen. Het product is dus verbonden aan voedings- en bewegingspatronen die je best kan inbouwen in je dagelijks leven."De kleuren van de mandala's op de verpakking zijn dezelfde als de programmakleuren waar ze deel van uitmaken. "De kleuren zijn bovendien gekozen vanwege hun beoogde rustgevende werking. Het blad op de omverpakking benadrukt dat het om een reeks natuurlijke producten gaat."