...

Een aangetekende brief of e-mail geeft u een bewijs van de verzending. Een e-mail heeft dezelfde bewijswaarde als een aangetekende brief. U mag een aangetekende e-mail bovendien ook gebruiken in gevallen waarin een aangetekende brief verplicht is.Om een aangetekende e-mail te kunnen verzenden moeten zowel u als de ontvanger van de brief geregistreerd zijn op een platform dat toelaat om zo'n e-mail te ontvangen en te verzenden. U kunt dit bijvoorbeeld doen via de website www.aangetekende.email. Als u niet weet of uw bestemmeling daar geregistreerd is dan kunt u dat via de website van het platform nagaan. Om een e-mail aangetekend te kunnen verzenden moet u inloggen op het platform met uw eID, het bericht opstellen en het elektronisch ondertekenen. Er wordt vervolgens een elektronische zegel en tijdstempel over het bericht geplaatst. De ontvanger van de mail logt op zijn beurt ook in op het platform en ondertekent het bericht met zijn eID. Ook daar wordt gezorgd voor een elektronische zegel en tijdstempel als bewijs van ontvangst.Het voordeel van het versturen van een aangetekende e-mail is dat u niet meer moet langsgaan op het postkantoor om een aangetekende brief te versturen. Bovendien ligt de kostprijs van een aangetekende e-mail lager dan die van een aangetekende brief.