"Onderzoek bevestigt dat de heilzame effecten van topische toediening van cannabinoïden beperkt zijn. Het is echter wel zo dat de biologie van de huid bij de mens beïnvloed wordt door het endocannabinoïdsysteem. De best onderzochte functies van dat systeem betreffen de effecten op het centrale zenuwstelsel en het immuunsysteem. Volgens recente onderzoeken speelt het endocannabinoïdsysteem mee bij de homeostase en de barrièrefunctie van de huid en zou dat systeem ontregeld zijn bij allerhande huidaandoeningen zoals atopische dermatitis, jeuk, acne, de haargroei en haarverlies en hyper- en hypopigmentatie." (1) Cannabinoïden (CB) kunnen in drie grote groepen worden ingedeeld naargelang van de plaats waar ze worden geproduceerd: endocannabinoïden, die het menselijk lichaam vormt, fytocannabinoïden gevormd door planten en synthetische cannabinoïden. De cananbinoïdreceptoren type 1 (CB1) en type 2 (CB2) zijn teruggevonden in de keratinocyten van de opperhuid, de zenuwvezels in de huid, de cellen van de dermis, de melanocyten, de eccriene zweetklieren en de haarfollikels. Endocanna- binoïden binden zich ook aan receptoren met een transitoir potentieel (TRP), die voorkomen in verschillende soorten cellen die een rol spelen in de huidbarrière, de celgroei, de differentiatie van de cellen, de immunologische en ontstekingsprocessen. Het endocannabinoïdsysteem speelt een belangrijke rol in de huid. Het is dan ook aannemelijk dat een topische behandeling met cannabinoïden doeltreffend kan zijn bij bepaalde stoornissen en heilzame invloed kan hebben op de gezondheid van de huid. De laatste jaren is onderzoek verricht naar het therapeutische potentieel van cannabidiol bij diverse aandoeningen waaronder huidaandoeningen. Er zijn aanwijzingen dat topisch aanbrengen van cannabidiol interessant kan zijn. Volgens een recent observatieonderzoek verbetert topische toediening van cannabidiol de levenskwaliteit van patiënten met een bulleuze epidermolyse (snellere wondheling, minder blaren en minder pijn). (2) In-vitro- en in-vivostudies bij acne hebben aangetoond dat fytocannabinoïden de talgproductie verminderen, de vermenigvuldiging van de sebocyten remmen en de expressie van pro-inflammatoire cytokines afzwakken en veilig zijn. Een fase 2-studie bij meer dan 360 patiënten met acne heeft de effecten van een oplossing van cannabidiol 5% (BTX 1503) onderzocht. Er zijn geen ernstige bijwerkingen waargenomen en de oplossing verminderde de acneletsels.(2) Het is bewezen dat fytocannabinoïden invloed hebben op de ontstekingsreactie bij atopische dermatitis. De werkzaamheid van cannabidiol moet nog klinisch worden bewezen, maar in een experimenteel model van allergische contactdermatitis had cannabidiol ontstekingsremmende eigenschappen. Een observatieonderzoek heeft het mogelijke klinische nut van topisch cannabidiol bij de behandeling van atopische dermatitis gedocumenteerd. (3) In twee studies uitgevoerd bij zes patiënten met psoriasis verbeterde topische toediening van cannabidiol of tetrahydrocannabinol (THC) de psoriasisplaques, maar verder onderzoek is nodig om conclusies daaromtrent te kunnen trekken.(2) Waarschijnlijk heeft het endocannabinoïdsysteem invloed op de wondheling. Het heeft immers invloed op de vermenigvuldiging en de differentiatie van de cellen van de opperhuid, de functies van de fibroblasten en de huidontsteking. De preklinische modellen zijn veelbelovend, maar er zijn nog geen klinische studies uitgevoerd. Volgens preklinisch onderzoek kan topische toediening van cannabidiol doeltreffend zijn bij bepaalde huidaandoeningen zoals acne, eczeem/dermatitis, psoriasis, jeuk en ontstekingstoestanden, maar de klinische werkzaamheid moet nog worden onderzocht en ook moeten de onderliggende moleculaire mechanismen nog worden ontrafeld. De bestaande gegevens over het therapeutische potentieel van cannabidiol openen evenwel interessante perspectieven. (1, 2)