Het SARS-CoV-2 kan tal van organen aantasten waaronder de huid. Van meet af aan zijn allerhande huidverschijnselen beschreven. In mei 2020 heeft de groep dermatologie van de Cliniques universitaires Saint-Luc (Brussel) een artikel gepubliceerd over weinig frequente huidletsels bij covid-19 (1). Een jaar later hebben de dermatologen van het universitaire ziekenhuis van Genève (HUG) een overzichtsartikel geschreven. De frequentie van huidletsels lijkt te verschillen van land tot land: van 20,4% van de patiënten (18/88) in een Italiaanse cohorte tot 1,8% (2 op de 1.099 patiënten) in een Chinese cohorte. Aan het HUG heeft 3% van de patiënten die in het ziekenhuis werden opgenomen, huiduitslag vertoond (28 patiënten over verloop van acht maanden in 2020) (2). De huidverschijnselen bij covid-19 kunnen in vier grote klinische en etiologische groepen worden ingedeeld (1, 2): ? klassiek virale of paravirale uitslag (exantheem, urticaria, polymorf erytheem,...); ? huiduitslag als gevolg van de systemische gevolgen van covid-19, vooral vasculitis of trombotische microangiopathie; ? uitslag door de geneesmiddelen die worden voorgeschreven bij covid-19; ? huidletsels zoals winterkloven en pseudokloven, die een indirect gevolg zouden zijn van de pandemie en de lockdownmaatregelen en die hoofdzakelijk optreden bij jongeren en kinderen. "De behandeling is vooral symptomatisch: koortswerende middelen en voldoende drinken. Bij hevige jeuk zoals bij urticaria of exantheem kunnen antihistaminica of eventueel zelfs dermocorticosteroïden worden voorgeschreven. Bij pseudokloven is het raadzaam koude en vocht te mijden. In refractaire gevallen kan nifedipine worden voorgeschreven", zegt de Zwitserse groep. "Met een aandachtig oog kan de diagnose worden gesteld zodat de infectie tijdig kan worden gediagnosticeerd, vooral bij mensen zonder symptomen. Dan kunnen sneller isolatiemaatregelen worden gestart en kan overdracht van het virus worden tegengegaan" (2).