"In mijn vroegere apotheek kwamen geregeld mensen met mentale problemen medicijnen halen. Ze glimlachten amper - behalve als ze in onze parfumbar aan een staaltje roken. Ik vond dat intrigerend, dat wilde ik echt begrijpen", vertelt Kristof Lefebre (42). De Gentse apotheker, nu ontwerper van parfums en huidverzorgingsproducten, introduceert ons in de wondere wereld van geuren.
...
"Het is best grappig: in het pand waar we nu met Miglot zitten, vlakbij de Kouter en het Gentse justitiepaleis, was tot voor enkele jaren een apotheek gevestigd", vertelt Lefebre meteen. Zijn fascinatie voor de wereld van geuren en parfums dateert blijkbaar al van kleinsaf. "Ik herinner me dat ik ooit een pakket van de Sint kreeg om zelf parfum te maken." Die fascinatie voor creëren vertaalde zich bij Kristofs studiekeuze in een richting waar wetenschappen en chemie mee in het pakket moesten zitten - dat werd farmacie. De jongeman zette al snel de stap naar het werkveld: gedurende meer dan tien jaar had hij een apotheek in het centrum van Gent. "Het directe contact met mensen, de wetenschappelijke aspecten van de job, dat vind ik nog steeds fijn. Maar de administratieve lasten en reglementeringen maakten gaandeweg dat ik mij een veredeld winkelier voelde worden. Ik heb mijn apotheek verkocht en ben opnieuw gaan studeren." Apotheker Lefebre bood in zijn toenmalige apotheek ook huidverzorgingsproducten en een parfumbar aan. "Klanten die een crème smeren, gaan al snel aan dat product ruiken. Of neem die mensen met mentale problemen die om hun medicijnen kwamen: al die geneesmiddelen konden geen lach op hun gezicht toveren, maar in de parfumbar zag ik hoe een bepaalde geur, al was het maar een milliseconde, hen wel een glimlach ontlokte." Om te begrijpen wat daar allemaal speelde, toog de Gentenaar naar Parijs, Londen en Padua voor extra studies, over parfums, cosmetica en fashion psychology. "Wist je dat de Nobelprijs voor geneeskunde pas in 2004 is uitgereikt aan wetenschappers die onderzoek hebben gedaan naar geurreceptoren en het reukzintuig? Dat illustreert hoezeer dit nog een heel jonge wetenschap is. Aromachologie bijvoorbeeld bestudeert de invloed van geur op onze emoties, gemoed en gedrag, terwijl neurocosmetica inspeelt op de wetenschappelijk bewezen band tussen onze huid, de hersenen en ons zenuwstelsel. Die jonge wetenschap is een waanzinnig boeiende wereld. Als je nagaat hoezeer geuren moodboosters (kunnen) zijn en hoe producten kunnen zorgen dat je je goed in je vel voelt, dat is toch fascinerend." "De mens heeft 400 verschillende types geurreceptoren en die zenden signalen naar de hersenen, meer bepaald naar het deel waar onder andere ook de herinneringen en gedrag gestockeerd worden. Met andere woorden: iedere mens heeft een soort geurbibliotheek die toelaat dat je geuren gaat associëren, bijvoorbeeld met een zeep van op vakantie of andere herinneringen. Geur zit overal en in alles: denk aan versgemaaid gras, een benzinestation of tarmac." En het gaat nog verder: "Wat is de dynamiek binnen een groep als iemand wel of niet een parfum draagt? Raakt men daardoor geïrriteerd of niet? In de auto-industrie gaat men intussen verder dan de geurbeleving van de klassieke dennenboom: men onderzoekt al of er geuren zijn die agressief rijgedrag kunnen temperen." "Onze unieke set aan geurreceptoren is dus heel persoonlijk, zoals een menselijke iris. Maar net omdat we ons daar niet altijd bewust van zijn en ook onze woordenschat ('wat is fris, wat is zoet?') terzake niet altijd ontwikkeld is, is het vaak zoeken naar de geschikte geur voor iemand." Drie jaar geleden, net nadat corona ons in lockdownmodus had geduwd, mondde het tweede studietraject van Kristof Lefebre uit in een nieuwe onderneming: Miglot Fragrance Lab. Onder die merknaam maakt een team van een achttal mensen zowel parfums als huidverzorgingsproducten. "We positioneren ons als een brug tussen de grote parfum- en de nichemerken en maken producten voor de emotionele meerwaardezoeker", klinkt het. Naast een aantal vaste geurproducten kan je bij Miglot ook geurflesjes op maat laten maken. "Als we met particulieren of bedrijven samenzitten om te bepalen hoe een parfum moet ruiken, moeten wij de taal van de klant zien te vatten: wat bedoelt hij of zij met bepaalde woorden? Of als je een geurlogo van een bedrijf maakt: hoe vertaal je speels of dynamisch in een geur? Het komt er op neer om goed te luisteren, maar ook te kijken welke associaties bepaalde geuren oproepen." Miglot heeft al parfums gemaakt voor hotels, fashionlabels en particuliere klanten, en dat neemt al snel acht tot twaalf maanden in beslag, rekent de bedrijfsleider voor. "We hebben sowieso nog nieuwe eigen producten en externe projecten in de pipeline zitten. Maar daarmee zit ons orderboekje voor 2023 al boordevol" De jonge ondernemer blikt tevreden terug op zijn carrièreswitch. "Mijn achtergrond en ervaring als apotheker en die extra opleidingen hebben me een goede basis gegeven om te kunnen doen wat ik nu doe. Ik kan me creatief uitleven, ik ben wetenschappelijk bezig en ik zie Miglot groeien. Dan kan ik alleen maar tevreden zijn."