...

De apothekers tonen nu aan de maatschappij hoe belangrijk hun rol is als zorgverstrekker: elkeen kan bij hen raad komen vragen, zonder een afspraak te moeten maken. Ik denk dat iedereen dat momenteel wel inziet. Voor elke patiënt moeten we wel meer tijd uittrekken voor de nodige raadgevingen, uitleg over preventie en ontsmetting, ... De apothekers zijn moe, personeel valt uit door ziekte en wordt niet vervangen. Dat is een grote bezorgdheid", legt hij uit. De grootste kopzorg is evenwel het uitblijven van een financiering voor het extra werk, zegt de Brusselse apotheker. "Apothekers krijgen veel telefoontjes van patiënten die zich zorgen maken en advies inwinnen. Dat neemt heel wat tijd in beslag. We wachten op een signaal van de overheid. Artsen krijgen een vergoeding voor teleconsultaties. Apothekers doen dat ook: waarom krijgen wij zo'n vergoeding niet, voor al die tijd die we met patiënten bellen?" Nog een bezorgdheid: nogal wat patiënten die hun huisarts niet kunnen bereiken, vragen raad aan de apotheker. "De apotheker blijft dus de zorgverstrekker die zijn plicht gratis doet. Met de druk van de coronacrisis, begint dat op ons systeem te werken", stelt hij. Voor de vernieuwing van voorschriften heeft de AVB overlegd met de huisartsenkringen: elektronisch voorschrijven is de boodschap, en de patiënt kan naar de apotheek komen met de RID-code. "We hebben het akkoord van de artsen gevraagd opdat apothekers chronische medicatie kunnen voorschieten op basis van het GFD van de patiënt", stipt Stefaan Timperman nog aan.