Een medicijn dat je krijgt van iemand in een witte jas in een ziekenhuis vertrouw je sneller dan een medicijn dat je krijgt van een clown in een circus. Gezondheidspsycholoog aan de Universiteit Leiden Andrea Evers in Het Parool. Het geneesmiddelentekort is in 2020 ongeveer gelijk gebleven met 2019, toen het ongekend groot was. De coronapandemie lijkt het tekort over het algemeen niet te hebben versterkt. Wel had corona impact op de beschikbaarheid van een aantal geneesmiddelen. Medisch Contact. Veel mensen zijn hun dokter of verpleegkundige, die de medicatie toedienen, erg dankbaar. Maar diegene die de pillen ontwikkelt, die zién we zelden. Professor medisch recht Herman Nys in Het Laatste Nieuws. De Oostenrijkse bondskanselier Sebastian Kurz wil in de strijd tegen het coronavirus de Russische en Chinese vaccins in eigen land produceren. VRT NWS. Apothekers niet blij met plannen Colruyt om geneesmiddelen te verkopen. Kop in Het Laatste Nieuws. Het is misplaatst om op de farmabedrijven te schieten. Vader en dochter Leroux-Roels van het Gentse Centrum voor Vaccinologie (CEVAC) in Humo. Goede zaak dat apothekers bijspringen bij vaccinaties, maar meeste mensen zullen huisarts verkiezen. Dokter Dirk Scheveneels, ondervoorzitter van de Belgische Vereniging van Artsensyndicaten, op Radio 1. De Belgen zijn niet alleen de dappersten onder de Galliërs, ze zijn ook de beste vaccin- producenten, zo blijkt. Want nu GSK 100 miljoen dosissen van het CureVac-vaccin gaat produceren in Waver, is ons land hét centrum van de productie van coronavaccins geworden. De Standaard.Ook kan de minister het gebruik van geneesmiddelen tijdelijk beperken per gebruiker of per apotheek en bevelen dat de voorraad van geneesmiddelen bij groothandelaars alleen kan worden verkocht of geleverd volgens overheidsinstructies. De Standaard over een nieuw wetsontwerp van minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke. Ik ga het nu extreem beleefd verwoorden, maar als ik bepaalde commentaren over ons werk lees, dan denk ik dat sommigen echt niet beseffen wat Europa allemaal regelt om ervoor te zorgen dat zo veel mogelijk landen zo snel mogelijk zo veel mogelijk vaccins hebben die grondig maar toch zo snel mogelijk doorgelicht zijn. Adjunct-directeur van het EMA Noël Wathion in De Morgen. Niemand zal verlangen dat een bedrijf gratis helikopters of keukens weggeeft. Maar geld verdienen aan andermans ziektes, dat ligt nu eenmaal moeilijk. Walter Weyns, cultuursocioloog, over de farmaceutische industrie in Het Laatste Nieuws. Wij begrijpen de frustratie die veroorzaakt is door recente berichten over vermindering in de levering van covid-19 vaccins aan de Europese Unie. Pharma.be.