Het online onderzoek werd uitgevoerd door iVOX in opdracht van Multipharma tussen 3 en 11 oktober 2022 bij 2.000 Belgen.

Doorslaggevend advies

Wat leren we? Advies (97%), deskundig personeel (94%) en persoonlijk contact (85%): dat zijn de prioriteiten van de Belg bij de apotheker, meer nog dan een ruim assortiment (79%), snelle service (79%) en prijs (77%), dat pas zesde staat op de prioriteitenlijst.

85% heeft een vaste apotheek, 82% vindt het belangrijk de apotheker vragen te kunnen stellen over bepaalde persoonlijke gezondheidsklachten, en voor 52% is het advies van de apotheker vaak ook doorslaggevend voor de uiteindelijke aankoop. "Hoewel de huisarts de eerste referentie blijft voor gezondheidsinfo, gaat 51% ook naar de apotheek voor advies over een gezondheidsprobleem of kwaaltje. In Wallonië en Brussel ligt dit cijfer zelfs nog hoger: respectievelijk 56% en 61%", luid het.

Gêne

Toch is niet alles bespreekbaar. Bijna de helft (48%) van de bevraagden geeft aan dat ze sommige klachten niet durven bespreken in het bijzijn van andere patiënten. Ruim een kwart (26%) zegt dat ze bepaalde zaken sowieso niet met hun apotheker kunnen bespreken, 25% geeft aan uit gêne al specifieke producten online gekocht te hebben. Tegelijk geeft 26% aan soms het gevoel te hebben dat er weinig tijd is voor persoonlijke vragen of advies.

Multipharma ambieert om deze enquête jaarlijks uit te voeren om een duidelijke kijk te hebben op de specifieke noden van zijn patiënten.

Het online onderzoek werd uitgevoerd door iVOX in opdracht van Multipharma tussen 3 en 11 oktober 2022 bij 2.000 Belgen.Doorslaggevend adviesWat leren we? Advies (97%), deskundig personeel (94%) en persoonlijk contact (85%): dat zijn de prioriteiten van de Belg bij de apotheker, meer nog dan een ruim assortiment (79%), snelle service (79%) en prijs (77%), dat pas zesde staat op de prioriteitenlijst. 85% heeft een vaste apotheek, 82% vindt het belangrijk de apotheker vragen te kunnen stellen over bepaalde persoonlijke gezondheidsklachten, en voor 52% is het advies van de apotheker vaak ook doorslaggevend voor de uiteindelijke aankoop. "Hoewel de huisarts de eerste referentie blijft voor gezondheidsinfo, gaat 51% ook naar de apotheek voor advies over een gezondheidsprobleem of kwaaltje. In Wallonië en Brussel ligt dit cijfer zelfs nog hoger: respectievelijk 56% en 61%", luid het. GêneToch is niet alles bespreekbaar. Bijna de helft (48%) van de bevraagden geeft aan dat ze sommige klachten niet durven bespreken in het bijzijn van andere patiënten. Ruim een kwart (26%) zegt dat ze bepaalde zaken sowieso niet met hun apotheker kunnen bespreken, 25% geeft aan uit gêne al specifieke producten online gekocht te hebben. Tegelijk geeft 26% aan soms het gevoel te hebben dat er weinig tijd is voor persoonlijke vragen of advies.Multipharma ambieert om deze enquête jaarlijks uit te voeren om een duidelijke kijk te hebben op de specifieke noden van zijn patiënten.